"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, April 7, 2013

Kehijauan kurnia Allah...







Hari Khamis musim cuti sekolah yang lepas saya ke Kuala Lumour mengikuti suami berurusan dengan Bank. Mengapa tidak, saya berfikiran. Sudah lama tidak berputar-putar dalam kesibukan lalu lintas yang pada satu ketika dahulu hampir setiap minggu pasti saya berada di tengah-tengah lautan manusia berurusan entah apa. Saya lihat manusia masih sama berpusu-pusu melintasi jalan, berkejaran cuba mencari penyelesaian dalam kehidupan yang sentiasa terbeban dan saling membebani. Kita lihat dengan mata hati. Kemana arah tujuan. Rugilah sebenar manusia yang tidak terhidayah dan tidak mencari hidayah Allah, Tuhan sekelian alam.


Kesibukan yang ramai kita tidak tahu sebenarnya untuk apa. Yang penting kita sentiasa mencari habuan wang ringgit untuk terus menyambung keperluan hidup. Itu tidak salah. Cuma kesibukan kita harus berpaksi pada prnsip pengabdian pada yang maha Pencipta.

Saya senyap-senyap muhasabah diri. Masih banyak yang belum beres dari segi tanggongjawab terhadap tugas sebagai khalifah di muka bumi ini. Saya katakan pada suami tentang urusan kita dengan Bank. Masih belum bersih sepenuhnya mengikut hukum Syar'ie. Maka bolehkah kita kata kita di atas landasan yang benar. BN dalam kempen pilihanraya mengatakan kita di atas landasan yang benar. Betulkah itu?  Masih banyak yang belum jelas.

Maka saya lapangkan hati buat sementara dengan mengambil foto pokok-pokok yang menjadiakan bandarraya Kuala Lumpur kehijauan. Kehiajuan kurniaan Allah. Tetapi manusia masih ramai yang engkar dan mengengkariNya.


 




Maka kita kena perbetulkan nowaitu kita, mohon ditunjukki jalan yang lurus dan dan menunaikan pengabdian yang tidak tercemar dalam apa jua bentuk sekali pun.
Sama-sama kita memohon keampunan dariNya atas segala dosa, segala kelemahan dan kekurangan dan memohon pertolongan dariNya semoga perjalanan kita sentiasa di jalan yang benar, bukan untuk meraih sokongan manusia tetapi untuk mendapat redha Allah jua.
Waallahu'alam.

.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails