"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, April 25, 2013

Rasa terkilan akan terbela....





Bila mood PRU13 makin hari makin mendebarkan, maka tercalar kembali luka lama.

Bila bercakap politik Malaysia, hati saya tetap luka bila teringatkan Singapura. Saya berasal dari Johor maka ramailah  sanak saudara yang tinggal di sana. Saya merasakan mereka tercicir dan  mereka dipinggirkan. Itu yang saya perhatikan.

Semasa Pulau Singapura lepas ke tangan kuasa bukan Islam, PUTRAJAYA belum ada lagi.

Namun Pemerintahan Malaysia ketika itu adalah diterajui oleh UMNO yang menerajui Putrajaya hari ini.

Berbagai sabab-musabab tercatat dalam sejarah mengapa Singapura dilepaskan pada Lee Kuan Yu. Bila mengingatinya  sekarang timbul berbagai  pendapat mengenai kewajaran Singapura dipindahkan kuasa pemerintahan. Saya  amat terkilan kerana pulau yang strategic lokasinya itu terlepas dari Malaysia. Saya tidak pasti  apa yang dirasai oleh kepimpinan yang mendakwa dirinya berkhidmat untuk Negara, Bangsa dan Agama, terutamanya kepimpinan UMNO mengenai peristiwa ini.

Ketika itu saya baru lepas tingkatan lima dari sekolah atap di Pontian Johor. Maka saya tidak peka dan sememangnya jahil mengenai politik. Bila bertambah dewasa dan ilmu dan kefahaman agama dan politik antarabangsa sedikit sebanyak bertambah juga, maka banyak tanda tanya yang timbul dalam minda saya. Tidak pernah saya persoalkan hal ini dengan pihak yang tahu dan arif mengenainya. Saya terima seadanya tetapi merasa sedih dan terkilan dihati. Cuma kawan-kawan rapat dan keluarga saya sahaja yang tahu getirnya rasa dihati saya. Debat dalam keluarga sahaja yang menjadi terepi bagi saya.

Dalam kemelut politik Malaysia hari ini dalam menghadapi PRU13 saya dapati  label yang dilontarkan pada Party DAP sebagai sama dengan Party yang menguasai Singapura dari segi falsafahnya menjadikan saya tidak selesa. Ia menyuntik kembali rasa kesedihan dihati dan seperti  luka lama berdarah kembali. Saya rasa begitu kerana tidak dapat menerima tuduhan bahawa PAS  dikatakan tidak akan dapat menguasai karenah DAP jika sekiranya mereka menang dalam pilihanraya nanti. Tindak-tanduk DAP dirasakan berbahaya kerana tidak tahu ke arah mana DAP akan membawa Pulau Pinang. Ada sudut-sudut hati yang khuatir Pulau Pinang jadi seperti Singapura.

DAP adalah Party yang tidak boleh dipercayai dari segi semangat patriotisma, katanya.

Adakah benar sangkaan ini, atau sahaja mahu menimbulkan rasa takut dalam hati-hati orang Melayu Islam, khususnya penyokong-penyokong PAS, untuk menyokong DAP.

Kenapa UMNO memomok-momokan orang Melayu akan fakta ini yang hanya merupakan sangkaan sahaja. Ini adalah semata-mata helah UMNO untuk menguasai pengaruh Melayu Islam dan sekali gos mempertahankan kuasa yang ada padanya.

Saya cuma ingin membangkitkan soalan mengapa kita tidak mempertahankan maruah Melayu Islam hingga ketitisan darah yang akhir bila tanah orang Islam tergadai pada orang bukan Islam. Bukankah mempertahankan bumi berdaulat Islam itu satu kewajipan.

Bukankah sama prinsipnya dengan orang-orang Palestine mempertahankan Bumi Palestine dengan Darah.

Lihat Singapura sekarang ! Bumi orang Islam yang tergadai !

Bukan begitu cara melihatnya, kata seorang teman saya yang cuba meredekan rasa kecewa saya. Kita kena lihat dari segi keselamatan negara keseluruhannya.

Bagaimana ? Saya kurang mengerti dan tidak mungkin akan mengerti. Tetapi saya tidak berbincang lanjut dengan taman saya itu. Dalam hal ini yang lepas tetap saya kenang....

Maka saya seperti  tidak rela PAS dikhuatiri tidak akan dapat mempertahankan hak-hak orang Melayu dan hak-hak orang Islam walau pun ada memorandum / dokumen persefahaman dengan DAP. PAS dikatakan amat lemah berbanding dengan DAP dari segi bijak mengatur strategy.

Tetapi di mana kehebatan UMNO bila sengketa perpecahan Singapura dari Malaysia  berlaku ?

Pasti tidak ada jawapan.

Maka itulah PAS mencari kemenangan di PUTRAJAYA dan dengan pertolongan Allah ia akan menang. Sepertinya ini lambang kemenangan menukar corak pemerintahan. Kalau dahulu Al Fatih menawan Constantinople, maka tidak mustahil Husam menawan Putrajaya. Justru kemenangan Islam pada hakikatnya. Kejayaan tidak datang menggolek. Ia perjuangan yang berterusan seperti ujian pada Nabi Ibrahim alaihissalam.

Semoga Allah meneurunkan pertolongannya dan yang sukar menjadi mudah. Islam akan bergemerlapan lagi di Bumi Malaysia dengan Rahmat Allah jua. Tuhan yang maha pengampun maha mengasihani.

Ameen, Ya Rabb....

...

No comments:

Related Posts with Thumbnails