"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, October 30, 2014

Indahnya pokok







Tiga hari saya di Tangkak.....my second home!

Seorang pelajar UKM membantu saya mengurus SmarTop preschool. Di waktu-waktu lapang dia akan bercerita mengaenai pokok. Dia pelajar jurusan Botany dan sedang melanjutkan pelajaran diperingkat sarjana dibidang itu.

Saya terpegun melihat gambar-gambar yang ditunjukan dan mendengari cerita-ceritanya bagaimana pokok-pokok bolih "menghibur" hati kita.
Dia menggunakan ilmu yang ada untuk membantu memilih pokok yang kami tanam dikawasan premis SmarTop. Sayang kurang menjadi kerana kami tidak merawat tanah sepenuhnya sebelum menanam pokok-pokok itu. 

Tak mengapalah. Itu satu cubaan creativity dalam menghias kawasan. Dengan dana yang terhad kami suka berangan-angan besar! Apa salahnya berhibur melihat pokok. Mereka juga bertasbih memuji Allah. Enatah bagaimana caranya alQuran tidak menceritakannya. Saya rasa amat kurang mensyukuri kerana jarang sekali berkesempatan menjiwai keindahan luar biasa ciptaan Allah






Maka saya mengingat kembali sedikit sebanyak pengalaman melihat pokok-pokok di dunia luar yang bermusim empat. Saya suka musim luruh dan dahulu banyak menyimpan gambar-gambar kembara berlatarkan pokok-pokok yang daunnya kemerahan dan kekuningan. Ia tinggal kenangan. 

Maka saya turunkan disini gambar-gambar pokok yang pernah ditunjukan pada saya oleh pelajar ini. (Ehsan Google) 

Sangat menakjubkan!

Rasa mahu memutar semula masa ke zaman saya suka kesana- sini menimba pengalaman di negara orang. Kini sudah diumur senja dan segalanya hanya melalui gambar-gamabr sahaja kerana kederat sudah tidak mengizinkan lagi.


MasyaAllah...cantiknya. Sebuah seni fotografi di gabung dengan keindah ciptaan yang maha Esa.


Itu sahaja. Rasa sayu.

....

4 comments:

Kerabu Jantung said...


Salam Sis,

I love pokok too...MasyaAllah keindahan ciptaan Allah tiada bandingan!

Al-Manar said...

That last picture shows a beautiful home. Is that your second home?

ngasobahseliman said...

No Pak alManar. But I have moved to my new home in Tangkak. A terrace house. My friend and I both love the new house and the neighborhood. Will tell you more later. That last picture is a dream house or rather it reminds me of our family house in the kampung where the lush green cools our feeling.

Nice of you to have dropped by. My salam to your wife and we continue later.

ngasobahseliman said...

Salam sis. Dah balik dari New york ke? My first time to NY was in 1970. I remember climbing the Statute of Liberty. Then I thought US was the greatest nation on earth. I must admit I was naive.

Related Posts with Thumbnails