"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, March 19, 2015

Demam sedikit rasa takut......




Sudah lima hari saya demam dan batuk, agak serius dalam pengalaman saya. Saya tidak ke klinik perubatan dan hanya makan ubat batuk yang anak perempuan saya kata ia mujarab. Lagi pulak saya rasa tidak cukup kederat untuk bangun membawa diri ke klinik.

Alhamdulilah. Ini hari keenam dan rasa agak lega sedikit walau pun selera makan belum pulih sepenuhnya. 

Saya berseorangan di rumah dan otak saya memikirkan beberapa hal yang Allah pertemukan untuk di lalui dan difikir-fikir hikmahnya. Ini timbul kerana sebelum saya mula demam saya dapat tahu seorang teman akrab sudah sebulan sakit di hospital. Hj Kassim namanya. Saya rapat dengan isterinya juga kerana dahulu kami bertugas di kawasan pejabat yang sama. 

Saya menaliponya dan isterinya yang menjawab lantas bercerita suaminya sakit agak rumit yang melibatkan otak dan berbagai lagi. Berita ini agak membuat saya rasa tersedih kerana seorang teman akrab yang lainnya (Hj Yunos) sudah meninggalkan kami. Saya berjanji pada isterinya untuk menziarahinya selepas saya menziarahi cucu saya di Putrajaya yang juga sakit dan belum tahu apa masaalahnya. Tiba-tiba ia tidak boleh berjalan dengan betul dan sedang di uji berbagai kemungkinan termasuk rumatism.(lebihkurang begitu). Semoga tidak serius.

Dua hari saya di rumah anak di Putrajaya dan kini di Petaling Jaya. Bertekad untuk tidak memanjakan diri saya melihat-lihat kerja saya yang tertangguh di SmarTop. Nanti pada 23 Mac saya insyaAllah akan ke Tangkak untuk bersama anak-anak dan ibu papa mereka pergi 'outing' melawat planetarium di Melaka dan juga program renang yang sudah lama tidak saya sertai. Semoga saya terus sihat.

Saya masih teringat-ingat teman akrab ini dan isterinya memberitahu saya bahawa ia peka dengan apa yang berlaku pada dirinya. Cuma ia tidak dapat bercakap dengan terang, mungkin kerana otaknya mengalami sedikit pendarahan. Maka kata isterinya eluk saya datang sendiri menziarahinya. Ia kenal pada kawan-kawan yang datang cuma tidak dapat bercakap rancak. Semoga saya dapat pergi secepat mungkin. Terasa sedih juga di hati. Ujian Allah datang dalam berbagai rupa dan semoga saya dapat menerima dan rasa redha jika Allah turunkan ujian sepertinya. 

Perihal jantung saya belum selesai lagi dan IJN menetapkan 31 Mac untuk bertemu pakar. Ditambah dengan demam sedikit entah mengapa saya rasa takut juga jika ada sesuatu yang memerlukan tindakan pemulihan yang lebih serious. Namun saya diam terkebil-kebil berfikiran sendirian. Seorang dua teman mendoakan semoga saya cepat sembuh. Aamiin.


Tetapi saya belum berdoa untuk cepat sembuh kali ini kerana terfikir-fikir kisah Nabi Ayub (AS) yang Allah uji sakit kudis di kepalanya untuk beberapa lama. Bila isterinya menyarankan agar ia memohon pada Allah supaya cepat sembuh, ia enggan kerana rasa malu tidak sabar dengan ujian Allah. Kesabaran itulah yang meningkatkan derjat seorang hamba pada Haliknya. Maka saya cuba bertenang kerana amat teringin mencontohinya  dan saya berdoa semoga Allah memudahkan segala urusan saya, termasuk mengurus jantung saya. Aamiin, ya Rabb....

Lima hari demam, maka lima harilah aktiviti saya terhenti. Teringat masa umur muda dahulu, bila demam ia tidak berapa menimbulkan pemikiran jika demam berterusan. Ia menjadi sebab untuk menangguh aktiviti, kekadang yang agak penting pun ditangguh. Tetapi diumur amat senja ini, saya cuba bangun tangkas dan tidak mahu melengahkan diri sebab baki umur tinggal amat sedikit dan amat terasa keperluan besegera menyelesaikan apa yang patut supaya tidak meninggalkan apa-apa yang boleh dikesali. 

Namun saya menyedari ini hanyalah satu usaha. Allah jua yang mengetahui segalanya dan Dia yang maha menentukan. Kita hanya mohon belas kasihanNya dan pengampunanNya.
Aamin ya Rabb...

......

2 comments:

Kerabu Jantung said...

Assalam Sis saya berdoa supaya Sis cepat sembuh. Kalau masih tak larat berihatlah dulu dan makan ubat secukupnya.

Insyaallah,insyaallah,insyaallah semoga sis berada dalam lindungan Allah!

ngasobahseliman said...

Thanks for your concern, Sis. I am feeling a lot better now. I am taking your suggestion....rest a bit more. The will says we can...the body says no please. ha ha.

Related Posts with Thumbnails