"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, March 9, 2015

Karenah Jantung Ku....



ALLAH KATA MATI, MAKA JANTUNG BERHENTI.
BUKAN JANTUNG BERHENTI BARU KITA MATI.

Jam 3.30 pagi empat malam yang lalu, saya rasa kejjutan sakit di dada saya sebelah tengah. Ketika itu saya baru sahaja duduk di atas katil untuk tidur awal sedikit dari biasa. Tiga kali kejutan itu mengasak saya dalam masa tiga atau emapat minit....entah. Sepertinya sekejap...tapi menakutkan saya. Mungkin kerana selalu sahaja membaca penulisan-penulisan mengenai serangan jantung....

Panik..? Ye, agak panik juga....

Lantas saya menggerakan suami saya yang sudah tidur untuk menghantar saya ke Hospital. Kemudian ia menggerakan anak lelaki saya dan denagan mengambil sweater kami terus sahaja memandu menuju University Malaya. (PPUM).

Ruang Kecemasan agak lengang. Denagan jalan bersendirian saya menlangkah ke dewan tempat Saringan Pesakit. Sudah tidak ada kerusi roda untuk kegunaan saya. Saya senyum sahaja dalam hati. Sudah tidak rasa panik kerana sudah hampir dengan pertolongan. Hampir lupa bahawa pertolongan itu datangnya dari Allah. Khuatir sedikit, itu sahaja. Manusia....sering lupa!

Saya diminta menunggu sebentar. Degup.......saya terasa sedikit kejutan lagi di dada saya. Saya diam cuma memohon pada Allah semoga dimudahkan. Dalam lima minit seorang nurse mengambil maklumat dari saya seperti bila mula terasa, adakah saya pening, adakah saya berpeluh, adakah saya muntah yang mana  jawabnya semuanya tiada. Kemudian saya dibawa ke bikik pemeriksaan ECG dan setelah selesai saya menunggu sebentar sebelum saya dibawa masuk ke Bilik yang lain pula untuk berjumpa doktor.

Saya minta izin untuk ke bilik air dan setelah itu saya di arah untuk ke dewan menanti untuk pendaftaran dan kemudian ke dewan menanti giliran pula. Agaknya semasa saya di bilik air nurse sudah melaporkan pada Doktor dan sudah melihat rekod ECG saya.

Saya berfikir agaknya kes saya tidak kritikal maka saya diarah menanati di dewan umum dan bukan di bilik Trauma. Sejam saya menanti, tidak ada pergerakan pesakit yang saya lihat. Sepertinya hanya 2 orang doktor sahaja bertugas. Saya mula merungut dalam hati.

Dua jam....tiga jam......tidak ada panggilan giliran saya. Pesakit lain makin ramai menanti. Ada yang saya perhati lebih tua dari saya dan lebih uzur. 

Saya menanti lagi. ......Jam 3.30 pagi saya dipanggil masuk berjumpa doktor. Hampir emapt jam saya menanti. Rasa resah...rasa takut semuanya ada. Tetapi apakan daya . Saya tiada kemampuan untuk ke Hospital Swasta.

Doktor Wan yang memeriksa saya. Pertanyaan yang sama....
Kemudian saya mengambil ECG sekali lagi sebab katanya doktor mahu kepastian kalau sebenarnya  ini kes Jantung. Protokol pemeriksaan membuat saya resah juga. Lepas lebih kurang 10 minit saya berjumpa Doktor lagi. Katanya ECG saya biasa. Tekanan darah saya tidak terlalu tinggi. Boleh terima. Besar kemungkinan ini bukan kes jantung. Ia mencadangkan saya mengambil darah untk pemerikasan lanjut.

Untuk perikasa apa? saya bertanya. Kata doktor ia ingin tahu kalau "cardiac enzyme" ada dijantung saya. Tetapi saya semestinya menunggu 2 jam lagi untuk keputusan. Saya rasa kecewa diminta menanti lagi. Waktu itu jam sudah pukul 4 pagi. Tidak berfikir panjang saya tidak setuju dan tanpa berunding lanjut saya katakan saya tidak daya menanti 2 jam lagi. Kalau ada tempat perbaringan mungkin saya terdaya. Tetapi duduk di atas kerusi saya tidak terdaya. Saya warga emas, ..... Dan dalam jua jam akan masuk waktu Solat Subuh.

Saya buat kata putus dan pulang ke rumah tanpa keputusan muktamad apa sebenarnya yang terjadi pada jantung saya.

Saya berehat sepanjang hari........
Esuknya saya rasa seperti biasa....

Tetapi awal subuh semalam saya rasa kejutan itu sekali lagi. Saya katakan pada suami eluk saya pergi ke IJN untuk mendapat kepastian.
Maka setelah minum pagi alas perut suami dan anak menghantar saya ke IJN. Protokol yang biasa. Saya diminta buat ECG sekali lagi dan mengambil darah untuk pemerikasaan. Saya diminta menunggu dan diberi maklumat bertulis  bahawa kes seperti saya tidak kritikal. Anggaran masa menanti satu  jam. Oleh kerana tidak ada kes yang kritikal di Emergency, maka saya berjumpa doktor dalam masa setengah jam.

Alhamdulilah cepat......bukan hampir 5 jam seperti di PPUM. Kami diberithu ia memakan masa lama kerana protokol mengambil maklumat berubah untuk sistem maklumat yang baru. Saya diam. Tetapi hati merungut kerana pesakit tidak dapat didahulukan. Itu di PPUM.

Di IJN cepat sekali. Doktor melihat saya tenang sahaja. Katanya besar kemungkinan jantung saya normal setelah melihat laporan ECG dan darah. Fikiran saya pening tetapi rasa lega....alhamdulilah.
Kalau bukan kes jantung, kes apa ye? Mengapa saya diberikejutan seperti itu di dada saya.

Doktor kata tidak perlu apa-apa ubat dan tarikh berjumpa doktor akan ditentukan masa terdekat ini untuk rawatan dan pemerhatian susulan.

Itulah karenah jantung saya. Pastinya Allah mahukan saya berfikir sesuatu. Entahlah.....
Yang pasti saya akan teruskan kerja-kerja yang sudah diaturkan untuk tahun ini. Mudah-mudahan saya sihat. Ustaz kata tunggu berehat di akhirat nanti. Jangan manjakan diri di sisni. Bersara bukan untuk bersantai. Ia untuk diguna mencuba menyelesaikan apa yang sewajarnya untuk bekalan. Bila sampai masanya ia tidak sesaat cepat dan tidak sesaat lambat.

Semoga Allah mengapuni segala ketidaksempurnaan dan Allah kurnia iktiraf Hamba pada saya. Semoga di Syurga Firdaus akhirnya.....dengaan RahmatNya semata-mata.
Aamiin....

....

2 comments:

Kerabu Jantung said...

Alhamdulillah Sis semoga tidak ada apa2 yang serious.Saya berdoa agar Sis sentiasa sihat walafiat.Kadangkala kita dikejutkan dengan berbagai 'false alarm'yang membuatkan kita lebih dekat kepada AlKHaliq.
Saya belajar dari orang-orang yang lebih tua...bila orang bertanya apa kabar sihat ke. Jawapan yang selalu diberi ialah alhamdulillah sihat cara orang berumur..adalah sakit situ sakit sini...

ngasobahseliman said...

Thank you Sis. Very comforting. I am taking it a day at a time.Make doa for me. Salam.

Related Posts with Thumbnails