"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, April 9, 2015

Malang - tiada siapa dapat menjangka........







Anak dan cucu-cucu saya tersadai di jalan kerana kereta rosak.(beberapa hari dahulu). Dia mengirimkan di whatsapp foto ini dan dia  rasa khuatir anaknya akan ketinggalan masa pada hari sukan Tadikanya. Saya katakan padanya tidak mengapa kalau tertinggal kerana peristiwa seperti ini pun mengajarkan anak-anak erti "sabar" melalui kesusahan dalam hidup. Manusia tidak dapat menduga kesemua yang akan berlaku. Apa latihan sekalipun ia harus dari kecil lagi.

Baru-baru ini juga seorang teman sekampung telah tergelincir jatuh di 'driveway' rumahnya semasa dia hendak bersegera naik kereta kawan untuk ke kelas pengajian agama. Didapti kemudianya di hospital bahawa patah di bukulalinya agak serious. Katanya kena masukan screw. Kini di Hospital tetapi saya belum berpeluang menziarahinya. Apalah saya ni! Amat tidak mobile.....

Saya agak terpegun sebentar bila mendengari berita ini kerana kata teman seorang lagi inilah kali pertama ia ingin ke kelas pengajian agama. Allah uji dengan halangan yang sememangnya memerlukan kesabaran dan mencari kefahaman mengapa sesuatu itu berlaku. Tafsiran teman luaran jangan diguna sebagai ukuran. Boleh didengar tetapi jangan pegang sepenuhnya, sebab Allah yang maha Mengetahui dan maha Menentukan.

Apa jua kemalangan sememangannya tiada siapa dapat menjangka. Kebelakangan ini Malaysia ditimpa berbagai kemalangan dan Allah turunkan berbagai ujian. Saya masih terkesan dan selalu sahaja teringat-ingat dan tertanya-tanya pada diri sama ada saya nanti dapat berlepas diri bersabit dengan apa yang berlaku di negara kita Malaysia ini.


Sama-sama kita doa semoga Allah sentiasa memelihara kita semua.


Kemalangan baru-baru ini yang berlaku berkaitan Helikopter yang terhempas juga membuat saya terfikir-fikir. Saya mengenali Allahyarham J. Jarjis semasa saya bekerja dahulu pada awal tahun  lapan-puluhan. Semasa itu Allahyarham adalah konsultant kami bagi beberapa projek pembangunan di Kementerian Pendidikan. Dalam ingatan saya projek pembinaan beberapa polyteknik. Mudah bergurau orangnya. Kami selalu dalam mesyuarat di Kementerian atau di tapak projek. Rasa tersedih juga bila mendengar berita yang malang itu. Dari Allah kita datang dan kepada Allah jua kita kembali. Semoga Allah mengampuni dosa-dosanya dan menempatkan Ruhnya bersama-sama Ruh para Solihin. Aamiin ya Rabb.........

Selepas tamat projek dengan jayanya, saya tidak lagi terjumpa dengannya. Hanya mendenar berita-beritanya di media massa. Namun saya terus ingat wataknya yang mudah berjenaka. 

Semoga Allah membantu kita mengambil iktibar atas apa jua kemalangan yang menimpa kita atau menimpa orang lain. Kekadang Allah menyentuh diri kita denagn kemalangan kecil untuk kita kembali padaNya, atau untuk kita besegera meneruskan kerja-kerja kebajikan dan tidak lagha dengan kerja-kerja yang tidak ada munafaat atau tidak ada nilai tambah yang dapat membantu kita di akhirat nanti.

Sama-sama kita beriktiar, berusaha, berdoa dan bertawalal pada yang maha Pencipta. Hanya Allah jua yang maha Berkuasa atas tiap-tiap segala sesuatu.

Mohon keampunan Mu ya Rabb....


Foto lokasi kemalangan ehsan whatsapp.
.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails