"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, April 21, 2015

Stretching Time.@ memanjangkan masa.....




Antara jam termahal di dunia. Boleh mencecah harga berjuta Ringgit. Ini hasil carian Google. Lihat sendiri harganya. Di Malysia jam ini juga antara minat orang-orang kaya. 
(Foto Ehsan Google Search).

Tetapi isu memanjangkan masa atau bagaimana kita boleh  "stretch " time@masa tidak ada kena mengena dengan memakai jam tangan yang mahal-mahal. Jam mahal atau murah tidak akan mampu menambah keperluan masa walau sesaat sekalipun. (Time waits for no man).

Setiap kita rata-rata  sememangnya sentiasa ketinggalan masa. Tetapi jika kita kurang kepedulian dengan matlamat hidup, maka kita tidak risau kalau kita kehilangan masa. Kita akan rasa seperti hidup ini tidak memerlukan kita berkejaran. Mengapa perlu riasu, esuk kita masih boleh sambung kerja. Tidak ramai antara kita yang takut dan khuatir seandainya esuk kita tidak ada di bumi ini lagi, tidak akan ada lagi impian untuk dikejar dan tidak ada lagi keseronokan dan keriangan yang terpaku di minda untuk menceriakan hati kita.

Yang ada ialah reality kematian. Setiap jiwa akan menemui maut. Itu pasti. Tetapi ramai juga antara kita yang tidak mahu bercerita mengenai maut. Kata mereka itu sikap orang yang mengalah dengan ribut kehidupan. Sebenarnya sikap itu salah. Kita harus mengingat kita akan menemui maut bila-bila masa sahaja, dan hakikat itulah yang akan mendorong dan memacu rentak kehidupan kita. Kalau kita merasakan kita tidak ada masa maka kita akan sentiasa berjaga-jaga, tidak malas dan tidak akan menangguh keraja tanpa sebab-sebab yang mnasabah dan menangguh kerja ikut suka semata-mata.





Sejak bersara saya merasakan masa menjadi bertambah pendek......terlalu pendek. (Ibarat pokok, tidak lagi menghijau. Daun-daun mula layu kering).  

Amat melesat pemikiran yang menjangka nanti bila bersara kita akan banyak masa untuk buat itu dan buat ini kerana tidak ada sesiapa yang boleh mengarah dan memarahi kita. Silap.....sangat silap pemikiran itu. Bila umur meningkat, keupayaan tenaga menurun. Keupayaan pemikiran mungkin tidak cepat menurun berbanding kemampuan fisikal. Untuk sesetengah orang perkara sebaliknya berlaku. Situasi mana yang berlaku dahulu itu tidak penting kerana hakikatnya ialah bahawa umur yang kian bertamabah, pasti bererti kemampuan tenaga dan fikiran akan berkurangan. Proses ini amat cepat pada sesetenagh orang dan agak lambat pada sesetengah orang yang lain. Namun rata-rata hanya segelintir manusia yang melepasi batasan umur tujuh puluhan atau lapan puluhan yang cergas seperti dahulu kala. 

Kita tidak dapat mengembalikan masa. Kita tidak akan dapat mengembalikan tenaga dan pemikiran cergas seperti dahulu kala. Maka kita harus berbuat sesuatu mengikut apa yang kita upaya. Masa tetap 24 jam bagi semua. Bagaimana dapat kita meanjangkannya?

Saya hanya ingin berkongsikan satu fakta dari berbagai pengalaman hidup saya.  Kata teman saya: Only Busy People has the Time. Ah.....berat kenyataan itu. Kami berbicang panjang bagaimana mahu menterjemah dan mencari pencerahan maksud kata-kata itu.

Saya hanya ada satu contoh yang saya ingin ceritakan pengalaman saya. Saya dapat memanjangkan masa dengan memendekan proses kerja harian saya, seperti saya akan masak untuk makanan harian saya dengan penyediaan satu jenis lauk dimana kesemuanya dalam satu adunan sahaja. (A one dish meal) Protein dan sayuran dan apa-apa lagi saya masak sekali. Ini jalan pintas untuk mendapat kekuatan fisikal tanpa banyak masa di dapur. Jangan pentingkan makan yang sedap-sedap yang memerlukan masa yang lama di dapur kerana rasa sedap dan enak itu hanya dapat dirasai dari dalam mulut hingga ke tekak sahaja. Kesedapan dan keenakan itu sekejap sahaja dirasai. Ibarat sekelip mata. Maka fikirkan lah kembali.

Saya juga tidak akan mengemas rumah setiap hari sehingga tidak ada abuk di jari kalau kita mengelap permukaan meja atau apa sahaja peralatan di rumah kita. Kesihatan kita tidak mungkin terjejas dengan sedikit abuk atau sampah permainan cucu-cucu kita di ruang tamu atau di bilik tidur kita di mana mereka mahu bermanja dan tidur sama. Maka saya akan meneruskan dengan rutin harian saya tanpa ambil kira sangat serabut yang sedikit di mata. Kalau saya perlu membaca saya akan terus membaca barang sejam atau dua dan menulis apa yang saya ingin catat dalam "diary" saya. 

Saya tidak gaduh mahu berpakaian yang "in Style" seperti sesetengah orang. Pakai sahaja seadanya, yang cepat dan yang sesuai bagi umur saya. Seorang teman sebaya saya mengatakan dia tidak akan membeli tudung yang "sophisticated" dan memerluakn masa memakainya. Katanya dia akan pakai yang siap sarung dan boleh segera ke kelas pengajian atau ke mana shaja tanpa banyak masa terbuang. Katanya: Kalau nak berzikir pun tak ada masa, maka apa perlunya kecantikan diri semata-mata untuk kepuasa hati sahaja. Pakai sahajalah yang sederhana dan syar'ie. Cukuplah.

Maka seminggu yang lalu saya amat sibuk, tidak sesibuk orang muda tetapi sibuk dalam konteks masa seorang di umur senja. Pada pagi Khamis yang lau selepas kelas pengajian pagi itu saya berkejaran bersiap untuk ke Tangkak dan Johor Baharu. Kami singgah di UKM menjemput Widad (anak angkat kami ) yang ingin ikut bersama. Kami terpaksa menunggu kerana ia belum selesai menghadiri interview untuk menjadi Fellow di Asrama kediaman di University itu. Seronok mendengari ceritanya sepanjang perjalanan ke Tangkak. Sambil mendengar sambil kami bertukar-tukar pemahaman prinsip hidup. Semestinya ada nilai tambah dalam apa jua yang kita lakukan untuk tidak membazir masa.

Sejurus Maghrib kami berhenti untuk berbuka puasa di R&R Air Keroh Melaka   dengan memilih makanan yang mudah supaya jimat masa untuk sampai dan berehat kerana keesukan harinya kami akan ke Johor Baharu menziarahi anak saudara yang sakit tenat dan terlantar di Hospital Sultan Ismail.




(Di Perkarangan Hospital Sultan Ismail, Johor Bahru).

Mencari lokasi pun sudah satu masaalah tetapi kami akhirnya sampai jam 12.30 tengah hari. Cara lawatan terhad kerana ia di Wad Jagaan Rapi. Tersedih di hati melihatnya menanggung kesakitan dengan bermacam-macam wire dipasang di badan. Saya mengingati diri tentang perlunya menggunakan masa sepadat mungkin kerena hakikatnya masa adalah suatu bahan yang amat berharga. Bila kita sakit, masa menjadi sangat-sangat terhad bagi kita. Kita semua adalah diambang maut tidak kira tua atau muda. Hanya Allah yang maha mengetahui hikmahnya kerana hanya Allah yang Maha Bijaksana dan Maha Mengasihani hamba-hambanya. Kita dikehendaki bekerja hingga ke akhir hayat kerana ada muslihatnya. Dalam hadith dikatakan: Jika kita diberi tahu esuk akan Qiamat dan kita ada sebiji benih di genggaman tangan kita, maka kita disuruh menanamnya. Ada ganjarannya. Allah sahaja yang Maha Mengetahui dan Maha Adil pada kita semua.






(Di halaman rumah Anis dan Dadi di Kg Melayu Majidee, Johor Bahru).




Selepas lawatan Hospital, kami mencari rumah anak buah di kampung Melayu Majidee untuk bersilaturrahim di samping mencari peluang untuk sesuatu projek perniagaan seorang teman. Kampung Melayu Majidee  bukan sebuah kampung seperti ingatan saya semasa tinggal di rumah kakak saya semasa saya belajar di English College sebelum tinggal di Asrama SIGS. Maka lama juga kami mencari rumahnya kerana bangunan canggih-canggih sudah mengisi ruang-ruang yang dahulunya tanah kosong atau rumah-rumah kampung sahaja. Sambil-sambil itu sempat juga saya "merungut-rungut" memikirkan siapa agaknya yang mendapat keuntungan dan keselesaan dalam pembangunan yang pesat itu. Dalam celah-celah perbualan saya tanyakan juga pada anak buah saya sama ada mereka pergi mengaji ilmu akhirat dan beramal dengan ilmu yang dipelajari. Sedih bila mendengari bahawa agak susuah mencari guru di bidang itu. Saya tidak kesempatan bercerita panjang tetapi akan saya susuli kerana tiada gunanya membangun tetapi ketinggalan masa untuk beramal mencari bekalan ke akhirat.






 Gambar antara mereka yang hadir dalam perjumpaan 
Parents Support Group SmarTop. (Puan Hayati menghadap kamera).


Kami pulang ke Tangkak lewat petang dan kemudian "rehat semalaman". Esuknya kami ada perjumpaan dengan ibu bapa di bawah program "bersama Parents Support Group". Seorang wakil Pengasas Program Little Abd kami jemput untuk memberi penerangan pada Ibu Bapa dan berinteraksi untuk mendapat pencerahan konsep kurikulum yang mereka pelopori di Tadika dan Taska Islam di Lembah kelang. Nama beliau ialah Puan Hajah Hayati Mahmud. Mereka aktif di bawah naungan NGO Haluan Malaysia. Semoga bermunafaat kerana mendidik anak tidak mencukupi guru terlatih tanpa sokongan dan kerjasama Ibu Bapa di rumah. (It takes the whole village to raise a child). Itu antara strategy kami dan bekerja kuat semoga kecerdasan dan penddidikan akhlak anak-anak dapat disemai dari umur kecil lagi. Melentur buluh biar dari rebungnya. Alhamdulilah, walaupun bilangan ibu bapa yang berkesempatan tidak ramai, tetapi mereka yang hadir menunjukan minat yang tinggi dengan  mengemukakan komen dan cadangan yang bernas. (Together, Yes We Can). Itu Tag Line yang saya suka guna.



Bergmbar kenangan berehat sebentar
 setelah selesai berurusan di Pejabat Zakat Johor Bahru.

Esuknya kami ke Johor Baharu lagi untuk membuat kerja-kerja susukan di Pejabat Zakat dan Baitul Mal di Johor Baharu. Satu pengalaman yang mencabar berhadapan dengan anak-anak muda kakitangan kerajaan yang kurang kemahiran dan pengalaman. Tetapi kami dengan semangat ingin mendidik walau di mana sekalipun, kami tetap akur dengan sistem yang ada walaupun masih banyak yang boleh diperbaiki. Dari Tangkak perjalanan mencari Pejabat pun merupakan suatu usaha yang berat bagi kami, tetapi kami bersabar walaupun kami  mendapat jawapan yang belum boleh kami kira menggembirakan. Kami akan membuat susulan lagi dalam masa yang terdekat ini. 

Proses yang meletihkan......terutama bagi kami dalam umur senja ini.

Tetapi kami tidak akan berputus asa. Kami akan datang lagi hingga dapat sumbangan zakat bagi  Tadika Pra Sekolah dan Taska Islam  SMARTOP yang sedang kami laksana sekarang ini. Rezki Allah yang kurnia  maka kebergantungan kami hanya padaNya sahaja.

Kemudian sebagai acara santai kami berputar-putar di Johor Baharu cuba memahami selok belok jalan-jalan yang makin rumit bagi saya. Kemudian kami singgah di Pagoh di pusat rempah ratus kepunyaan Syarikat NASUHA SDN BHD. 





Kami mencuba sedikit hidangan ringan yang katanya berperisa tempah ratus 
yang sedap-sedap. Datanglah sendiri untuk mencubanya.

Kami pulang lewat petang. Kepenatan....amat kepenatan. Makan malam percuma di D'Arab Cafe di Shah Alam memulihkan tenaga, drengan izin Allah,  untuk program esuknya. Alhamdulilah. Semangat memberi antara petanda tidak merugikan masa. 
Itulah catatan ringkas mengejar masa dan usaha "menambah" masa. In order to stretch time, we must cram time to the point of no return.

Allah bersumpah dengan masa. Kita hayati firmanNya.
Semoga kita redha dan Allah Meredhai. 

......

No comments:

Related Posts with Thumbnails