"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, April 5, 2015

Rezki dari langit.....





Ini kisah seorang teman sebaya yang dirundung malang buat seketika. Suatu hari teman akrab saya ini Allah uji berbagai ujian, tetapi tidak seberat ujian yang tiba-tiba seperti tidak mencukupi "wang di saku" untuk berbelanja. Tidak mencukupi simpanan kecemasan. Biasanya jika ada sesuatu masaalh dia akan menalipon saya dan menceritakan apa yang sedang dihadapi. Jika masaalah itu serious dia akan mohon sekadar apa yang dapat saya bantu. Kami sama faham memahami.

Kali ini saya tidak mendengari ceritanya untuk beberapa hari dan saya rasa kerisauan juga kerana saya tahu dia dalam perjalanan agak jauh dengan anak cucu untuk cuti-cuti Malaysia di musim cuti sekolah. Tetapi oleh kerana saya ketika itu demam agak berat maka saya tidak ada kederat menaliponnya. Setelah beberapa hari mendiamkan diri, teman saya menalipon saya mengatakan kereta yang dipandu anaknya mengalami kerosakan yang agak teruk dan menjejaskan perjalanan. Dia hanya meminta bantuan anaknya sahaja dan setelah masaalah selesai barulah dia membuka cerita yang agak rumit saya mendengarinya.

Tetapi dia dan suami masih boleh "relax" dan bercerita santai dengan saya. "MasyaAllah", kata saya di mulut dan di hati. Dalam keadaan terdesak mereka masih tenang. Bila di tanya dari mana mendapatkan pertolongan "ongkos" yang agak tinggi untuk menyelesai masaalah, ia menjawab : "Pertolongan dari langit"....Rezki dari langit, maksudnya. Dengan doa mereka dan cucu-cucu  dan ikhtiar anak,  masaalah dapat diselesaikan, untuk jangka pendek dan jangka panjang. Kurniaan Allah tiada siapa boleh menjangka. Apa yang dihadapi agak rumit pada saya kerana ia membawa cucu-cucu yang masih kecil dan belum memahami kesulitan seperti itu.

Dipendekan cerita, ia pulang ke rumah lega. Cucu-cucu masih dapat menikmati keseronokan bercuti bersama keluarga. Saya pun lega kerana masaalah kewangan yang agak rumit nampak seperti mudah diselesaikannya. 

Maka saya berfikir-fikir  dan melihat kembali janji Allah mengenai rezeki. Saya ingin kongsikan di sini sebagai maklumat tambahan pada diri-diri kita manusia yang sering lupa. Khusus untuk diri sendiri yang sering lupa dan dalam umur senja kini saya perlu  selalu berwaspada. Dalam sebuah blog saya terbaca mengenai bagaimana mengundang rezki dengan mudah. "My Ibrah" nama blog itu. Saya salinkan dibwah ini secara ringkas. Sila lihat di blog itu untuk penjelasan lanjut.

(Gambar hiasan.   Bekerja kuat berbakti pada tanah mencari rezeki.)


  1. Menyempatkan diri beribadah.
  2. Memperbanyak Istighfar.
  3. Tinggalkan perbuatan dosa.
  4. Sentiasa ingat Allah.
  5. Berbakti dan mendoakan Ibu-Bapa.
  6. Berbuat baik dan menolong orang yang lemah.
  7. Tunaikan hajat orang lain.
  8. Banyak bersolawat.
  9. Buat kebajikan banyak-banyak.
  10. Berpagi-pagi.
  11. Menjalin silaturrahim.
  12. Kekal berwudhu.
  13. Bersedekah.
  14. Bertahajud dan solat Dhuha.
  15. Bersyukur pada Allah.
  16. Mengamalkan zikir dan bacaan alQuran.
  17. Berdoa.
  18. Berikhtiar sehabis-habisnya.
  19. Bertawakal.
Blog itu menyebut sumber sebagai: http://www.hanan.com.my/

Rezki dari langit. Di Bumi kita berusaha dengan penuh kesedaran dan keinsafan bahawa rezki Allah turunkan pada manusia dalam berbagai bentuk. Antaranya ialah kurniaan ilmu dan kesihatan tubuh badan dan fikiran. Tidak terkira nikmat Allah yang kita terima dan lalui. Cuma kita manusia sering lupa mensyukuri.

Saya ingin mencontohi teman saya ini dan mereka yang istiqamah dalam melakukan saranan yang tersenarai di atas. Semoga Allah memberi kekuatan pada kita semua ke arah itu.
Aamiin ya Rabb....

....

No comments:

Related Posts with Thumbnails