"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, July 26, 2018

Brain to Brain to Ruh.....as Cutting Edge





Alhamdulillah kini ( berlatar-belakangkan perkembangan dalam dan luar negeri) saya banyak terdorong untuk beringat-ingat. Maka hari ini dengan rasa insaf saya ingin kongsikan sebuah ingatan...... sebuah ingatan mengenai dasar dan sistem pendidikan negara.

Semasa bekerja di Kementerian pendidikan di bawah Allahyarham YB Tan Sri Dr Sulaiman Daud, Menteri Pendidikan ketika itu, saya sering naik ke pejabat pegawai khasnya yang juga merupakan teman akrab untuk berbicang santai mengenai apa yang berlaku dalam negara ketika itu dan apa peranan Kementerian Pendidikan mengenainya.Namun maaf saya katakan. Saya ini seperti "busy body" dan suka masuk campur tanpa diundang. 

Ketika itu saya berumur lewat tigapuluhan dan suka "ambil tahu kerja orang". Ilmu didada amat sedikit, tetapi saya sentiasa suka melihat perubahan..... saya bekerja selama 20 tahun di Kementerian itu dan rasa amat teruja dan sentimental bila ada bicara mengenai pendidikan.

Perubahan yang saya ingin kongsikan mengenai ingatan saya ialah berkaitan dengan Perancangan Pembangunan Kurikulum yang lebih inklusif dan terutamanya saya ingin melihat dasar Pengajaran dan Pembelajaran itu berkisar atas ruang lingkup Paradigma Tauhid.

Hari ini YB Menteri Pendidikan yang baru, Dr Maszlee Malik telah melakarkan pembaharuan yang akan dilaksana di negara tercinta Malaysia ini. Saya rasa terharu mendengari kata-katanya melalui beberapa saluran media awam dan media sosial dan berdoa semoga beliau Allah kurnia Ilmu, kebijaksanaan Iman dan Taqwa. Ramai juga ahli masyarakat yang memberi pandangan itu dan ini dari berbagai sudut dan kepentingan. Saya pilih untuk lihat dan dengar kerana apa jua perubahan positif akan mengambil masa. Kata pepatah Inggeris "Rome was not built in a day".

Saya mengikuti mana yang boleh akan penambahbaikan dan pembaharuan yang akan dibawa oleh Dr Maszlee. Kita tidak boleh duduk ditahap yang kita ada sekarang. Terlalu banyak cabaran dan kepincangan yang harus ditangani dengan penuh bijaksana. Saya katakan demikian ialah kerana kita bukan sahaja mahu anak-anak kita bijak dan cemerlang dalam ilmu akademik tetapi mereka harus juga mencapai kemahiran dan keterampilan yang diasaskan atas Ilmu yang Benar. Orang yang belum Islam tidak akan marah mengenai matlamat ini asalkan sahaja kita adil dalam proses kita membangunkan sistem pendidikan yang mengambil kira "kepentingan" berbagai kaum yang ada. Saya yakin Dr Maszlee amat peka dan menghayati hakikat ini dan lebih luas dari apa yang saya sebutkan.......



Sulaiman7.jpg (67073 bytes)
                                   Teringatkan seorang Menteri yang berwibawa.

Sehubungan itu saya ingin catat ingatan suatu hari (imbasan waktu lalu) dimana  saya "beberborak bicara" dengan pegawai khas YB Tan Sri Dr Sulaiman Daud di pejabatnya. Apabila beliau bertanya apa yang saya "hebohkan", saya katakan terus terang padanya bahawa kami "berangan-angan" bagaimana hendak memperakukan sistem pendidikan yang dapat membawa kita melebihi sistem lain yang ada di luar sana terutmanya sistem yang ada di negara-negara yang termaju di dunia. Walaubagaimana pun kita tentunya mahukan sistem mengikut acuan kita sendiri tapi boleh  merentasi sistem yang sudah terkenal. Kita harus kuat dalam Ilmu Fardhu Ain dan Ilmu Fardhu Kifayah supaya kejayaan hidup kita jadi seimbang untuk kejayaan di dunia dan kejayaan di akhirat.

Tidak lama kami berbicang santai dan apa yang saya ingin katakan, saya katakan dengan terus terang padanya. Saya katakan sistem yang hanya membina minda tidak akan membawa kita dekat pada Allah. Dan kita tidak akan dapat bersaing dengn negara maju kerana mereka sudah jauh meninggalkan kita.  Maka saya kata: "Brain to Brain we will only equal to them, at best. But it is Brain to Brain to Ruh that will give us the cutting edge." Kita akan capai Par Excellence....di sisi Allah.

Sudah pun terbukti dalam sejarah kegemilangan Islam. Sarjana sains yang terkemuka di dunia dan lain-lain disiplin Ilmu adalah mereka yang beragama Islam.... Ibnu Sina, Ibnu Rushd dan lain-lain lagi. Lihat di sini untuk butiran lanjut. 

AlQuran sudah menyebut keistimewaan mereka yang bersungguh-sungguh mencari ILMU.
Kalau kita beriman dan bertaqwa, Allah akan kurni Ilmu bukan sahaja hasil dari usaha kita mencarinya melalu pemerhatian dan penyelidikan dan lain-lain, tetapi Allah akan  kurnia terus melalui cara yang Allah sahaja yang tahu. Pada mereka yang Allah kurnia, mereka merasakan seperti suatu Ilham dan lain-lain wasilah yang "misteri". Bagi kita yang belum terpaut pada Allah sepenuhnya akan merasakan proses ini amat asing.


Antara ayat-ayat Quran yang berkaitan adalah seperti berikut:

A069
Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.
(Al-'Ankabuut 29:69) | 



A113
Dan demikianlah Kami telah menurunkan Al-Quran sebagai bacaan dalam bahasa Arab, dan kami telah terangkan di dalamnya berbagai-bagai amaran supaya mereka (umat manusia seluruhnya) bertaqwa, atau mereka mendapat daripadanya sesuatu peringatan dari faedah mereka.
(Taha 20:113) | 


A065
Lalu mereka dapati seorang dari hamba-hamba Kami yang telah kami kurniakan kepadanya rahmat dari Kami, dan Kami telah mengajarnya sejenis ilmu; dari sisi Kami.
(Al-Kahfi 18:65) |


Saya semak ayat-ayat alQuran itu seperti tercatat dalam blog di bawah ini mengenai Ilmu Laduni, iaitu Ilmu yang Allah kurnia. Blog yang tercatat di bawah ini secara langsung melalui Ilham yang tersendiri. Dengan Ilmu Laduni inilah Ilmuan Islam mendapat keistimewaan yang merentasi zaman dan keadaan sosial. Imam-Imam Mazhab adalah juga mereka yang mendapat Ilmu Laduni. Tanpa kemudahan IT menulis, mencatat dan membuat penyelidikan seperti di zaman ini, mereka dapat menghasilkan Ilmu yang luas dan mendalam  yang hingga sekarang tidak dapat di tandingi.

Maka saya yakin hanya fakta Brain to Brain to Ruh sahaja yang dapat melonjakan kedudukan orang Muslim Mukmin dalam semua bidang ke tahap yang Par Excellence......

Dalam senario yang sebegini lah ramai ibu bapa  yang berada dalam dilemma bagimana mahu memilih sistem pendidikan yang dapat memenuhi serampang dua mata. Inilah saya rasa yang memeningkan para bijak pandai dalam dunia pendidikan. Tetapi jika kita pegang pada satu hakikat yang disebut dalam alQuran Surah al Luqman pemikiran kita akan menjadi lebih fokus dan apa jua sistem yang difikir untuk dilaksana akhirnya harus membawa kita pulang ke pangkuan Allah.(Asas akhlak yang unggul....Jangan mensyirikan Allah).

A013
Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya:" Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar".
(Luqman 31:13) | 

Bagaimana ye?......

Saya tidak mampu menggariskan bagaimana.
Semoga mereka yang diberi peluang dalam pentadbiran negara dapat memikir dan melaksana suatu yang terbaik di sisiNYA.
Semoga Allah menunjuki jalan.


Sampai di sini dahulu. Maaf jika catatan kurang sempurna.
Saya hanya ingin kongsi rasa teruja denga perancangan Dr Maszlee. 
Seperti ingin aktif semula dalam dunia pendidikan.
Semoga Allah memberi laluan. Aamiin.....

.......




https://salafytobat.wordpress.com/2008/09/09/menjawab-fitnah-wahaby-1-ilmu-laduni-ilmu-mauhub/


Di bawah ini juga rujukan hadith. Saya buakan ahli yang dapat berhujah lanjut mengenainya.
B. Hadits-hadits tentang ilmu mauhub/laduni
1.        Hadits Bukhari -Muslim :
Dahulu ada beberapa orang dari umat-umat sebelum kamu yang diberi ilham. Kalaulah ada satu orang dari umatku yang diberi ilham pastilah orang itu Umar.” (Muttafaqun ‘alaihi)
2.        Hadits At Tirmidzi :
“Ini bukan bisikan-bisikan syaithan, tapi ilmu laduni ini merubah firasat seorang mukmin, bukankah firasat seorang mukmin itu benar? Sebagaimana sabda Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam: “Hati-hati terhadap firasat seorang mukmin. Karena dengannya ia melihat cahaya Allah”. (H.R At Tirmidzi).
3.        Hadits riwayat Ali bin Abi Thalib Ra:
Ilmu batin merupakan salah satu rahasia Allah ‘Azza wa Jalla, dan salah satu dari hukum-hukum-Nya yang Allah masukkan kedalam hati hamba-hamba-Nya yang dikehendaki-Nya”.
4.        Hadits riwayat Abu Dawud dan Abu Nu’man dalam kitab Al-Hilyah :
Nabi Muhammad Saw. bersabda yang maksudnya : “Barangsiapa mengikhlashkan dirinya kepada Allah (dalam beribadah) selama 40 hari maka akan zhahir sumber-sumber hikmah daripada hati melalui lidahnya”. (HR. Abu Dawud dan Abu Nu’man dalam alhilyah).




foto ehsan carian google.

No comments:

Related Posts with Thumbnails