"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, October 30, 2018

Dari Kampung ke Putrajaya.......

..........Ibarat Rusa masuk kampung. Terpinga-pinga, seperti kehairanan.
Sudah 3 bulan saya di Putrajaya. Tetapi masih belum dapat fokus ingatan mengikuti laluan yang betul dalam usaha mencari keperluan harian. Alhamdulillah setelah membuat pengamata rapi, sudah mula kenal jalan yang terdekat dan termudah. Bukan mudah warga emas tinggal di tempat baru.
Anak-anak mengajarkan saya dan suami menggunakan teknologi kini dalam mencari jalan menuju destinasi pilihan. Ingatan dan "kepandaian" makin hari makin kurang......fitrah ciptaan yang maha Esa. Semoga dapat menginsafi diri dan semoga di hujung destinasi kehidupan ini tiada yang hendak dikesali.

Suatu hari dari awal pagi, saya jalan-jalan santai di tepi Tasik seorang diri.
Saya rakam foto-foto untuk  melayani ingatan semoga deria ingat ini Allah masih beri peluang untuk terus merasai betapa kurniaan ini amat berharga sekali.












Alhamdulillah Allah kurnia deria menikmati keindahan cipta-reka manusia
 yang didasarkan dari Ilmu kurniaan yang Maha Pencipta.
Alhamdulillah dapat mensyukuri kedamaian alam.
Cuma terdetik juga di hati kecil saya apabila melupai hakikat bahawa apa pun kejayaan yang kita capai, ia tidak  bermakna di sisi Allah jika kejayaan itu tidak dapat dikongsikan dan tidak mahu dikongsikan bersama. Manusia sering nafsi, nafsi. "Aku, aku. Dan engkau, engkau." 
Jauh sekali mahu ada sifat peduli pada ciptaan Allah yang lainnya.
Binatang haiwan sebagai satu contoh nyata.

Semoga Allah kurnia bagi kita Hati yang mulia dan  apa jua yang terbaik bagi kita di sisiNYA.
Semoga bersabar serta redha atas segala ketentuanNya.
Aamiin ya Rabb.


...........

No comments:

Related Posts with Thumbnails