"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, October 20, 2018

Keriangan......



Four girls in a row......
Keriangan yang mencabar kesabaran.
Mama nya kini tiada pembantu sepenuh masa. 
Tetapi jangan sampai hilang keriangan.
Saya bertemu pada biasanya hanya  seminggu sekali.
 Seperti cucu-cucu lain, mereka ada cara mereka sendiri
 untuk memuaskan hati.
Kekadang saya yang pening kepala sebab tidak dapat menduga
 bila mereka akan bergaduh sama sendiri.
Anak-anak perempuan pun ada karenahnya sendiri juga.
Tetapi jika kita bersikap positif terhadapnya, karenah mereka boleh
 menghiburkan hati kita walaupun seketika. Kekadang saya kagum
 dengan "kretiviti" mereka yang tidak disangka.
Walau apa pun, saya amat "tegas" melarang mereka jika mereka
 terlalu lama di hadapan TV 
atau "mendesak" mama nya untuk menyerahkan telefonnya.

Semasa saya kecil (pada ingatan saya) emak saya tidak "memanjakan" saya 
seperti yang saya lihat pada ibu-ibu muda sekarang.
 Mungkin kerana emak saya
 bekerja di kebun dan di awal subuh sudah turun ke tanah. 
Saya banyak diurus oleh kakak-kakak kerana kesibukan emak saya.
Maka saya agak tidak dapat memahami mengapa ada ibu yang sangat 
memanjakan anak-anak.
 Saya khuatir nanti mereka tidak menjadi dewasa yang boleh berdikari
dan boleh membantu orang lain dalam mengurus kehidupan yang 
makin hari makin mencabar dari segi kelapangan masa 
dan dari kemewahan rezeki.

Tetapi apabila saya berfikir-fikir saya katakan pada diri saya bahawa
 saya tidak perlu terlalu khuatir akan masa depan mereka. 
Perkembangan teknologi tidak boleh saya duga dan berbagai fakta 
kemanusiaan  hasil darinya juga tidak dapat saya duga.
Hanya doa sahaja yang dapat saya tadahkan pada Allah
 yang maha Kasih Sayang dan maha Bijaksana. 
Semoga  mereka akan sentiasa terpelihara dan mendapat
 limpahan RahmatNya yang tidak terhingga.
Aamin ya Rabb....


............

No comments:

Related Posts with Thumbnails