"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, October 12, 2018

Kita semua akan melaluinya.......

Kebelakangan ini hati saya rasa sedih dan mengharapkan sesuatu.......
Saya asyik sahaja melihat di tube kisah yang berlaku di Kepulauan Sulawesi.
Saya mendengari juga ustaz menarik perhatiqan kita pada fenomena ini.
Dalam saya tidak mengerti kesemuanya, saya ingin berkongsi apa yang sentiasa dalam fikiran saya.

AlQuran telah menjelaskan:

A001

Apabila bumi digegarkan dengan gegaran yang sedahsyat-dahsyatnya,
(Az-Zalzalah 99:1

A002
Serta bumi itu mengeluarkan segala isinya,
(Az-Zalzalah 99:2)

A003
Dan berkatalah manusia (dengan perasaan gerun); "Apa yang sudah terjadi kepada bumi?"
(Az-Zalzalah 99:3)

A004
Pada hari itu bumipun menceritakan khabar beritanya:
(Az-Zalzalah 99:4)

A005
Bahawa Tuhanmu telah memerintahnya (berlaku demikian).
(Az-Zalzalah 99:5

A006
Pada hari itu manusia akan keluar berselerak (dari kubur masing-masing) - untuk diperlihatkan kepada mereka (balasan) amal-amal mereka.
(Az-Zalzalah 99:6)

A007
Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!
(Az-Zalzalah 99:7

A008
Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!
(Az-Zalzalah 99:8
Image result for tsunami gempa di palu

Kita melihat Bumi terbelah.

Image result for tsunami gempa di palu
Kita melihat penduduk sekampung tertimbus.

Image result for tsunami gempa di palu
Tiada pertolongan yang dapat memenuhi segala keperluan.
Saya rasa ramai kita di Malaysia hanya melihat, termasuk saya sendiri.

Saya melihat dengan penuh keriasuan dan ketakutan kerana jika ini berlaku di tempat saya pastinya saya akan juga merasai segala kesusahan yang tidak dapat diceritakan.

Janji Allah pasti benar. Janji Allah pasti tepat.
Apa yang terjadi baru-baru ini di Sulawesi dan beberapa tempat lain di negara lain mengenai angin yang amat kencang dan hujan yang menjadi banjir besar adalah petanda Allah murka kerana terlalu banyak maksiat yang berlaku dikalangan manusia. Saya tidak pandai mengulas peristiwa ini vis-a-vis fenomena akhir zaman . Cuma saya ingin kongsi rasa khuatir yang amat sangat kerana persediaan saya tidak mencukupi dari semua aspek. Semoga Allah masih bagi ruang dan peluang untuk segera berbuat sesuatu semoga tidak menjadi peyesalan apabila kita dibicarakan dihadapan Allah nanti.
Sama2 kita berdoa Allah mengurnia belas kasihan dan kasih sayangNya dan semoga Allah menunjuki jalan dan memelihara kita dalam pelukan Rahmatnya yang tidak terhingga.
Aamiin ya Rabb.....

Semoga kita selamat dari bencana seperti yang disebut pula dalam ayat2ayat alQuran berikut.

A001
Hari yang menggemparkan,

A002
Apa dia hari yang menggemparkan itu?

A003
Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui kedahsyatan hari yang menggemparkan itu? -

A004
(Hari itu ialah: hari kiamat), hari manusia menjadi seperti kelkatu yang terbang berkeliaran,

A005
Dan gunung-ganang menjadi seperti bulu yang dibusar berterbangan.

A006
Setelah berlaku demikian, maka (manusia akan diberikan tempatnya menurut amal masing-masing); adapun orang yang berat timbangan amal baiknya, -

A007
Maka ia berada dalam kehidupan yang senang lenang.

A008
Sebaliknya orang yang ringan timbangan amal baiknya, -

A009
Maka tempat kembalinya ialah "Haawiyah"

A010
Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui, apa dia "Haawiyah" itu?

A011
(Haawiyah itu ialah): api yang panas membakar.


Demikian firman Allah. Semoga kita mendapat keampunanNYA dan mendapat RedhaNya dan dianugerah Syurga Firdaus tanpa hisab dengan RahmatNYA semata-mata. Semoga Allah kurnia untuk kita dan semua yang kita sayang terutamanya  Ibu Bapa kita.
Aamiin Ya Rabbalalamiin.......


........Foto2 Ehsan Carian Google........

No comments:

Related Posts with Thumbnails