"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, October 21, 2018

Tersedih sedikit.... @ IJN




Hari Khamis 20 Oktober saya ke IJN untuk 'routine check'. Lepas solat Subuh saya besegera siap dan terus sahaja ke IJN. Suami saya menemani saya kerana biasanya jalan dari rumah ke IJN selalunya amat sesak dan saya mendapati sulit untuk parkir kereta. Tetapi alhamdulillah hari itu mudah sahaja.

Selepas ambil darah saya dibenarkan makan dan minum sementara menunggu giliran berjumpa Doktor. Saya siap ambil darah jam 8 pagi tetapi tidak boleh mendaftar berjumpa doktor sebelum 10 pagi. Itu SOP yang saya sebagai pesakit harus ikut mematuhinya. Maka saya minum pagi dan setelah itu menunggu hampir 2 jam sebelum mendaftar. Setelah mendaftar kena  pula menunggu lagi hampir 2 jam. Appointment saya jam 11.30 pqagi tertapi dapat jumpa doktor lewat 12.30 tengah hari.

Apakan daya....
Pesakit tiada pilihan.
Tetapi saya bersyukur (alhamdulillah)  kerana masih ada peluang berjumpa doktor. Semoga Allah masih bagi peluang untuk terus berbuat yang baik.
Kali ini saya jumpa Doktor yang berumur empat-puluhan. Lancar berbahasa Inggeris dengan 'accent'
yang menunjukan mungkin dia warga Malaysia dan mungkin juga ia warga asing.

Tidak mengapa.......
Saya faham Inggeris.........(senyum dihati sendiri).

Bila berhadapan dengan doktor saya rasa risau juga kerana saya tahu dari monitor harian yang saya lakukan diabetis saya kurang baik. Dr memaklumkan keadaan saya bolih dikatakan baik dan bacaan gula mula bertambah baik. Tetapi belum cukup baik, dari 9.4 turun pada 8.2 begitu. Selepas itu  semacam rasa kecewa dia mengatakan kolestrol saya tinggi...6.5 begitu. Mengapa agaknya dia bertanya.

Terus terang saya katakan saya terbaca rencana di utube yang mengatakan bahawa kolestrol bukan fakta yang menjejaskan kesihatan jantung. Maka sebab itu saya berhenti memakan ubat khas untuk kolestrol kerana saya bertekad tidak mahu banyak sangat memasukan dadah dalam tubuh saya.

Doktor itu nampak "marah" dan dengan nada serious mengatakan supaya jangan percaya pada rencana-rencana di media sosial seperti itu kerana tidak tahu sumber sebenarnyaa dan kesohihan faktanya. Saya diam "takut" nak jawab sebab doktor nampak tidak bersimpati dengan keadaan saya.

Ini kali pertama sehingga umur 71 tahun ini saya berjumpa dengan doktor yang tidak simpati dengan pesakit. Kalau pun saya tidak bijak dan membuat keputusan yang "liar" saya harusnya dinasihati sahaja dan tidak dimarahi. Terkedu hati saya.

Hati saya agak tersedih tetapi hanya berdiam diri. Saya mengiakan sahaja segala arahannya dan setelah diberi preskripsi ubat baru untuk menambahbaikan perihal diabetis saya, saya pun keluar dengan memberi ucapan terima kasih walaupun bersedih dan kecewa.

Appointment saya dalam enam bulan lagi dan kali ini saya diarah membuat ECG sebelum berjumpa Doktor. Semoga saya dapat doktor yang memberi rangsangan untuk menjaga kesihatan diri dan semoga tidak dimarahi lagi. Semoga saya masih ada umur enam bulan itu dan seterusnya Allah kurnia RahmatNya yang tidak terhingga dan saya sihat untuk menjalani umur hidup yang bermunafaat.
Aamiin ya Rabb.....


............

No comments:

Related Posts with Thumbnails