"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, October 29, 2018

Dia mahu menyendiri.....




Assalam.....

Sebulan yag lalu, mungkin lama dari itu, saya tersedih dan agak terkejut bila mendapat mesej dari seorang teman yang saya kira ia teman akrab walaupu jarang bersua. Kami bersama dari tingkatan enam di English College Johor Bahru. Dia ke University Malaya, kemudian ke London dan mendapat Phd nya dari Australia. Sesekali saya ke rumahnya. Tetapi sudah lama tidak berjumpa untuk bercerita-cerita.


Saya sering mengirimkan pesanan di whatsappnya. Saya tahu dia membacanya tetapi kebelakangan ini dia membisu seribu kata..... hingga satu hari dia mengatakan supaya saya jangan menghubunginya lagi. Jauh sekali menalipon. Dia ambil keputusan untuk menyendiri atas sebab-sebab peribadi dan bukan kerana dia kecewa dengan saya sebagai seorang teman yang sudah menjangkau hampir lebih 50 tahun.

Saya terduduk gementar, bingung dan sedih. Tapi saya diam sahaja dan tidak bercerita dengan suami saya walau pun dia mengenalinya.

Untuk beberapa hari saya berfikir-fikir, hinggalah kini, untuk memahami apa yang sedang berlaku. Saya tanyakan anak saya ( dia pernah menuntut di Jordan) ada kah ayat alQuran yang tidak membenarkan kita menyendiri atas alasan perbadi. Bukankah kita digalakan untuk sentiasa dalam berjemaah. Biar kita salah dalam berjemaah tetapi jangan berseorangan walau pun kita betul ..... 

Bila kita berseorangan kita boleh "tersasul" dalam berfikir kerana anasir negatif akan menggangu kita. Tetapi ada orang kata kalau kita menyendiri kerana kita mahu munajat pada Allah tanpa terjejas dengan kebisingan, maka itu tidak mengapa. Walau apa pun jikalau kita menyendiri terlalu lama kita mungkin jadi sasau...... betul ke?

Saya cuba membaca-baca risalah yang ada kaitan dan berbual dengan seorang teman baik saya tanpa menyebut nama. Saya katakan bahawa saya rasa runsing kerana kawan saya ini tidak lagi mahu bersahabat dengan saya kerana ia mengatakan kami ada perbezaan yang harus kami terima. Tetapi ia tidak menerangkan apa perbezaan itu. 

Saya tersedih sebab saya merasai pasti ada sesuatu yang tidak kena dalam cara saya berbicara dengannya mengenai sesuatu hal atau kerana dalam saya cuba berhubungan silaturrahim dengannya dia merasai itu satu gangguan pada privasinya.

Saya terus tertanya-tanya pada diri sendiri.......
Kini setiap kali saya bermasaalah saya tidak akan mencari puncanya dari fakta luaran. Saya ingatkan diri untuk mencari sabab-musabab masaalah dari fakta dalaman saya sendiri. Saya terus berfikir dan bermuhasabah diri semoga kesilapan diri dapat dicari dan dibaiki.

Tiada manusia yang sempurna. Kita cuba mencontohi Rasulullah saw sebaik mungkin. Saya akui saya amat jauh dari garis-garis panduan yang disarankan oleh baginda. Saya bukan orang baik, tetapi saya mahu jadi orang baik.....semoga mendapat Redha Allah.

Semoga Allah sentiasa menunjuki jalan dan saya harus sentiasa berhati-hati dalam apa jua yang difikirkan dan dilakukan.

Semoga Allah mengampuni.....


.........

No comments:

Related Posts with Thumbnails