"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, October 24, 2018

Kejiranan Fera....










Dalam umur dewasa senja ramai orang-orang kita yang tidak suka berpindah rumah. Tetapi adik suami saya minta kami berpindah ke Putrajaya sebab ramai keluarga sudah menetap di sana dan Cyberjaya dan insya Allah ini dap-at memudahkan urusan bersama.

Pada pandangan saya kedua-dua tempat ini adalah kawasan baru dan pastinya penghuninya muda-muda belaka. Pastinya masing-masing masih sibuk bekerja sepenuh masa.

Saya pernah cerita sedikit perumahan tempat baru pindah ini. Rumahnya semi-D tetapi 3 tingkat. Dalam umur senja ini itu menjadi masaalah. Tetapi saya fikir positif sahaja. Eluk sebagai senaman semoga aktif dan menyegarkan badan.



Kawasan ini adalah perumahan jenis Fera.
Saya pun tidak menanya apa itu Fera. 
Sudah tidak penting untuk tahu sebab masa saya di sini
 rasanya sudah tidak lama.
(di atas adalah laluan di belakang perumahan...redup selalu.)



Di hadapan (atau belakang ikut suka nak sebut) adalah laluan ditepi tasik.
Boleh berbasikal atau berjalan-jalan santai.
Tetapi ramai yang muda-muda berjogging di sini. Saya hanya mampu melihat. Terdetik dihati ingin juga mula brisk walking seperti nasihat doktor. Entah bila dapat bermula.


Antara jambatan Icon di Puterajaya. Ia amat hampir dengan perumahan Fera.


Pada 19 Oktober malam, Kejiranan Fera buat majlis suai kenal untuk penghuni baru. 
Ramai juga yang sudah lama menetap di sini, rata-rata sudah hampir 2 tahun.
Foto di atas ialah kek Istimewa malam kejiranan.





Rasa sedikit terkilan.
Saya tidak menghadirinya sebab suami kurang sihat dan saya menemaninya di rumah sahaja. Tetapi saya tetap bersyukur dapat jiran yang baik-baik.

Anak saya yang tinggal bersama mewakili keluarga Baharom Hassan. Kelihatan di sini Amirul dan Siti Fatin serta 3 orang anaknya menjamu selera.

Kata anak saya makanan amat sedap-sedap dan banyak jenis pula. Saya mendengari sahaja dan menjamah apa yang dibawa pulang yang ditapau lebih dari mencukupi. Alamdulillh.



Dalam group Whatsapp, tuan rumah mengirimkan foto-foto malam itu.
 Teruja melihat jiran-jiran dalam kumpulan jauh lebih muda.
 Meraka panggil saya Untie Sobah dan suami saya Pak B sahaja.
Perbualan di whatsapp meriah dan mesra.




Pretty ladies in a row. Semoga satu hari nanti saya dapat juga 
bersilaturrahim dengan mereka.


Tuan rumah ialah keluarga Kak Mala. Itu panggilan kekawan sebaya dengannya.
Cantik rumahnya dan kata anak saya ia seorang yang ramah dan pandai melayani tetamu. Alhamdulillah jiran saya baik-baik belaka.
Semoga berpindah rumah ini membawa barakah. Mereka berusaha membuat
rajah kejiranan untuk interaksi seterusnya.
Alhamdulillah.


........

No comments:

Related Posts with Thumbnails