"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, November 5, 2018

Dari bicycle ke tricycle......rasa unik.





Sampai masanya saya kuatkan minda untuk aktif walaupun tiada partner untuk bermain tenis atau badminton.

Alhamdulillah kini saya dapat "tricycle" ehsan adik ipar untuk berbasikal berhampiran perumahan saya sebagai usaha untuk mengaktifkan otot-otot dan rasa sihat sebaik mungkin. Mustahil kita sihat hanya memakan makanan bermutu tinggi dari sedi zat dan apa jua yang berkaitan dengan kekuatan badan yang Allah telah kurnia selama ini.

Menaiki tricycle amat berbeza dari menaiki bicycle. Dan saya rasa bermasaalah kerana masih menggunakan akal minda semasa muda berbanding sekarang yang telah hampir 72 tahun.

Sebenarnya naik tricycle tidak perlu rasa akan jatuh sebab sudah ada tiga roda (wheels). Tapi cara saya mengimbangkan diri masih cara lama dan asyik berhenti menggunakan kaki sebagai tunjang. Maka sakitlah kaki kerana tersentuh tayar yang dibelakang. Suami saya pun sekarang ini menaiki tricycle, tetapi ia lebih cepat menyesuaikan keadaan badan dan ciri-ciri tricycle itu. 

InsyaAllah saya akan bersabar dan belajar sesuatu yang saya tidak menyangka saya akan sampai ke tahap kesihatan seperti ini. Alhamdulillah anak menantu saya akan berjalan di samping saya menunjuk ajar dan menentukan saya tidak jatuh.


Lebih setengah jam saya mencuba-cuba dan sudah nampak perbezaannya. Alhamdulillah. Maka saya dapatlah berseronok sejauh 300 meter. Itu sahaja dan saya "give up" kerana tempat duduk itu agak keras dan rasa tidak selesa. Maka saya minta anak menantu saya naik menuju pulang ke rumah dan saya berjalan di sampingnya. 


Seronok juga melalui pengalaman baru ini. Tetapi saya katakan pada anak lelaki saya bahawa saya masih berangan-angan untuk membeli bicycle dua roda. Itu "semangat ego" seseorang yang dulunya tidak pernah duduk diam. dan semoga kembali aktif akan membawa munafaat kerana dalam Islam kita tidak ada konsep bersara. Semoga saya akan dapat lebih selalu memantau Tadika SmarTop yang saya bangunkan bersama teman akrab saya di Tangkak Johor jika saya kembali "aktif dan kuat".
Mohon doa pengunjung budiman semoga impian jadi kenyataan.
Jika ada kesempatan insyaAllah saya update episod tricycle ini, walaupun saya hanya syok sendiri. Hingga dilain kali.......


....

No comments:

Related Posts with Thumbnails