"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, November 13, 2018

Prestasi cucu di sekolah...@ akhir tahun.






Sekolah di Malaysia berbagai jenis dan berbagai tahap  kepintaran anak-anak muridnya. Senang cakap begitulah keadaannya. Tidak perlu huraian panjang di sini sebab saya ingin cerita pendek sahaja mengenai cucu-cucu saya di sekolah rendah di Puchong. Puchong yang mana saya kurang pasti kerana saya tidak rasa perlu tahu sebagai nenek / embah yang sudah lama bersara.

Hanya saya amat khuatir bila ibu bapanya menghantar markah yang diperolehi di peperiksaan akhir tahun untuk makluman saya. Cucu saya yang perempuan di tahun 3 dan seorang lelaki ditahun 4.  Yang perempuan dapat no. 1 di kelasnya dan no. 9 di darjah keseluruhannya. Markah puratanya melebihi 80%.

Ada perbezaan antara pandai dan cerdik. Saya perhatikan cucu saya yang ini pandai tetapi potensi cerdiknya belum digilap sewajarnya. Dia belum mudah menjawab soalan-soalan terbuka bila berada di rumah saya. Dan jawapannya ada kalanya tidak spontan. Dan dalam menjawab soalan, rupa wajahnya kurang nampak ceria. Saya agak risau walaupun ia no. 1 di kelas.

Cucu yang lelaki punya kebolihan terserlah mengenai hal-hal yang berkaitan teknologi. Selain itu prestasinya belum memberangsangkan dan saya berhasrat dalam cuti sekolah ini mereka akan lama di rumah saya dan saya ada rancangan berinteraksi dan mengharapkan dapat membuat mereka seronok belajar dan seronok menjelajah secara virtual hal-hal dan benda-benda yang mereka belum tahu.

Cucu yang lain belum perlu saya beri ulasan buat kali ini. Dua orang cucu saya yang "istimewa" saya akan cerita di lain entry, insyaAllah.




Di atas adalah antara foto cucu-cucu yang saya ambil 2 tahun yang lalu sebagai hiasan sahaja. Semoga dengan program cuti sekolah yang saya cuba laksanakan  mereka dapat melanjutkan persekolahan ke perinkat menengah dengan lebih berkeyakinan diri dan mampu mengikuti proses pembelajaran yang lebih mencabar. Semoga kesampaian hasrat saya ini sebelum saya menutup tirai yang akhir.

Sesetengah nenek / embahn tidak akan masuk campur dengan cara anak dan menantu mengurus dan mengatur strategy untuk memastikan anak-anak bukan sahaja dapat menguasai membaca menulis dan mengira tetapi juga berjaya dalam membina kebolihan berfikir dan bertindak sendirian mengikut peringakat umur yang dilalui. Tetapi saya  suka mencelah kerana saya tidak bolih melihat sahaja. Saya ambil peduli dan ingin mengisi ruang-ruang yang belum diterokai dalam membimbing anak-anak perinkat sekolah rendah untuk mencapai kecemerlangan mengikut fitrah yang Allah kurnia.

Semoga ada munafaatnya.......


........

No comments:

Related Posts with Thumbnails