"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, November 12, 2018

Mencari kekuatan diri....







Semua kita ada masaalah, cuma sesetengah orang tidak mahu mengiktiraf bahawa kesusahan yang dihadapinya itu masaalah. Ini sikap yang baik asal sahaja kita tidak mengaggap diri kita "luar biasa" dan kita tidak perlukan pertolongan dari sesiapa jua......

Dalam alQuran manusia yang Allah ceritakan bermasaalah tetapi tidak mengiktiraf ia bermasaalah ialah FIRAUN. Dia menganggap dirinya Tuhan. Tetapi di saat-asaat akhir nyawanya hampir terbang dia mengiktiraf adanya Tuhan. Tetapi dia tidak mengenali Tuhannya. Dia hanya mengatakan "Aku beriman dengan Tuhan Bani Israel". Tentunya Allah tidak terima. (lihat ayat di bawah).

A090
Dan Kami bawakan Bani Israil ke seberang Laut Merah, lalu dikejar oleh Firaun dan tenteranya, dengan tujuan melakukan kezaliman dan pencerobohan, sehingga apabila Firaun hampir tenggelam berkatalah ia (pada saat yang genting itu): "Aku percaya, bahawa tiada Tuhan melainkan yang dipercayai oleh Bani Israil, dan aku adalah dari orang-orang yang berserah diri (menurut perintah)".
(Yunus 10:90

Tafsir muktabar mengatakan Allah tidak terima kerana antaranya Firaun mengaku di saat yang dia sudah tidak ada pilihan lain. Dan juga Firaun sebenarnya tidak mengaku Musa itu Rasulullah dan dia sebenarnya tidak mengenali Allah dan mengaku secara ikut-ikutan sahaja.

Ini muqadimah saya dalam berbicara sedikit mengenai "mencari kekuatan diri". Cerita Firaun di atas itu untuk meyakinkan kita bahawa kita tiada kekuatan melainkan dengan kekuatan Allah.

Saya terpanggil berfikir sedikit mengenai maaalah mencari kekuatan diri kerana baru-baru ini saya dan suami bersembang cuba mencari-cari penyelesaian mengenai seorang ahli keluarga yang menghadapi masaalah dan sepertinya ia kelihatan tidak bermaya dan tidak dapat mengendali rumah tangga dengan sempurna. Dia rajin berusaha tetapi Allah belum menyampaikan hasil yang diharapkan. Mungkin dia rasa amat kecewa kerana bebanan hidup makin hari makin berat. Saya perhatikan dia tidak selesa dalam keadaan riuh rendah anak-anak bermain dan menjerit-jerit sama sendiri. Dia sering tidak pulang rumah dan saya mendapat tahu dia tidur di pejabat. Jika pulang ke rumah ia akan pulang sangat lewat malam dan anak-anak pun sudah lenyak tidur. Maka hubungan dengan anak-anak saya perhatikan menjadi agak renggang. 

Satu hari nanti (insyaAllah) saya bercadang hendak bercerita terus terang dengannya dan mungkin memberi buah fikiran apa yang harus dilakukan untuk tidak rasa stress dan boleh melalui hidup dengan tenang walaupu banyak masaalah dan besar pula masaalah-masalah tersebut. Saya ingin katakan bahawa dari segi mencari rezeki, kita jangan khuatir ia berjaya atau tidak berjaya. Allah akan memberi rezeki yang mencukupi. Cuma kita harus mengerti apa konsep rezeki dalam Islam dan apa tafsiran qadha dan Qadar Allah sebenarnya. Kita harus mempertingkat amal ibadah juga dan rajin bermunajat dan berhubung terus setiap malam dengan Allah kerana Allah itu amat kasih pada hamba-hambanya dan amat mendengari rintihan hamba-hambanya. Yakinkan diri begitu.....

Ayat di bawah adalah antara ayat yang mengatakan "cukuplah Allah bagi ku....".


A129


Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): "cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan Dia lah yang mempunyai Arasy yang besar."
(At-Taubah 9:129


Dan juga ayat berikut:

A173
Mereka juga ialah yang diberitahu oleh orang-orang (pembawa berita) kepada mereka: "Bahawa kaum (kafir musyrik) telah mengumpulkan tentera untuk memerangi kamu, oleh itu hendaklah kamu gerun kepadanya". Maka berita itu makin menambahkan iman mereka lalu berkata: "Cukuplah Allah untuk (menolong) kami, dan Ia sebaik-baik pengurus (yang terserah kepadaNya segala urusan kami)".
(A-li'Imraan 3:173

Related image


Akan saya katakan juga kata-kata mutiara dari google dan ayat-ayat yang di bawah ini. Semoga rasa lega. Allah beri harapan. Dalam tiap-tiap kesusahan, Allah beri kemudahan. Allah uji dengan masaalah. Pasti ada hikmahnya. Kita hanya perlu usaha dan berdoa berterusan. Kita bersabar dan redha atas sega ketentuanNya. Di hujung segala masaalah Allah akan ganti dengan kesenangan. Jika tidak di sini pasti sahaja di sana.  Allah maha kasih sayang pada hamba-hambanya yang taat.

A005
Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,


A006
(Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.


Saya baru bercadang dan berfikir-fikir untuk berbicara dengan ahli keluarga ini kerana saya harus berhati-hati semoga apa yang dikata terkeluar dari minda yang terhidayah. Semoga saya mendapat  teguran atau lontaran pendapat dari pengunjung budiman bagaimana kita bolih menguatkan tekad dan kekuatan diri untuk merentasi segala masaalah yang ada.

 Mungkin saya akan beri dia buku yang berjodol "LA TAHZAN". Saya rasa buku ini juga dapat membantu kita berjiwa kental dan berkeyakinan bahawa pertolongan Allah itu amat dekat jika kita bulat beramal dan yakin padaNYA. 


Semoga Allah kurnia kekuatan. Semoga Allah kurnia limpah Rahmatnya yang tidak terhingga. Aamiin.....


........

No comments:

Related Posts with Thumbnails