"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, November 26, 2018

Express ke Pontian....






Minggu lepas Isnin saya balik Pontian tanpa rancangan. Amat bersyukur anak buah dapat muatkan saya dalam keretanya pulang bersama ibunya balik setelah selesai Umrah 10 hari.  Alhamdulillah sihat2 semua.

Pontian ialah Kampung kelahiran dan betapa saya selalu merinduinya. Terinagat emak-bapak semasa membesar. Kini sudah umur senja selalu teruja bila dapat balik kampung. Terhibur rindu bertemu kakak2 dan anak-anak buah dan rasa segar melihat bunga di sekeliling rumah.




Teringatkan emak saya yang suka tanam bunga-bunga-bunga dan pokok limau, ubi dan sepertinya.

Kali ini tidak sempat hendak memetik pucuk ubi dan limau nipis dan cili padi. Tetapi saya sempatkan pergi pasar beli ikan bilis kerana harganya jauh lebih murah dari harga di Kuala Lumpur. Senyum lebar puas hati alhamdulillah.

Saya sempat ambil foto kakak tersayang. Ia tinggal berseorangan dan rasa agak tersedih tidak selalu dapat menziarahinya.




Alhamdulillah Allah izin seorang kakak lagi tinggal berhampiran dan 
dia dan anak-anaknya membantu mana-mana yang perlu.


Tidak sampai 24 jam saya di Pontian. Balik semula ke Kuala Lumpur 
mengikuti  jalan yang saya tidak pernah ikuti. 
Anak buah saya expert menjelajah. 
Kami berhenti membeli  buah nemas, pisang dan ikan masin buatan Halal orang Melayu.
 Sangat menggembirakan kerana saya amat suka buah nenas. 

Semasa membesar di Penerok, Kukup, Pontian saya "hidup" dengan nenas,
 disamping ubi kayu keladi keledek dan sayuran kampung.
Rasa nostalgik dan rasa sayu. Tua begini lagi selalu ingat emak dan bapak.
Semoga bersamanya di Syurga Firdaus kurnian Allah jua. Aamiin.....


........

No comments:

Related Posts with Thumbnails