"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, June 10, 2019

Solat Eidul Fitri @ Masjid Putra. Putrajaya 2019.


1 Syawal 1440 H. Lepas subuh kami bergegas cuba mencari peluang 
Solat Eidulfitri di Masjid Putra, Putrajaya. 


Dalam perjalanan dari rumah di Precint 8 tenang sahaja. 
Tidak sesak kenderaan.
Tetapi bila hampir dengan Masjid jalan amat sesak.





Kami di benarkan double-park tetapi jauh melebihi 1 kilometer. Apakan daya.
Kami jalan sedaya upayanya.




 Diruang perempuan pun sesak juga. Sudah melimpah ke kawasan
 luar Dewan solat. Oleh kerana saya seorang sahaja maka saya dapat
 ruang yang kecil dicelah-celah jemaah yang terlalu ramai. 
Saya perhatikan majoritinya orang asing, mungkin dari Arab, China.
Afrika dan berbagai lagi. Sepertinya tiada orang tempatan. Mungkin semuanya balik kampung.
Suami saya diruang lelaki pun katanya begitu juga.


Selesai solat kami berjalan kaki ke parking kereta. Berjam rasanya untuk
 beredar dari kawasan Masjid. Saya dan suami rasa idak akan solat disini lagi waktu Hari Raya. 
Orang dewasa tua sudah agak sulit untuk berjalan jauh dan
 berhempetan mencari tempat duduk.
Tidak mengapa. Ada masa dan ada tempat untuk semua. 
Yang pentingnya soal pengabdian di Hari yang mulia.
 Dimana jua Allah tidak mengira.

Semoga umur kesampaian untuk tahun hadapan pula.
Selamat Hari Raya untuk semua.


................

No comments:

Related Posts with Thumbnails