"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, June 24, 2019

Walaupun penat, kucing juga dulu......


Ini sedikit kisah kucing-kucing di rumah kakak saya.
Kakak saya berumur 80 tahun tetapi masih suka mengurus kucing-kucing
 yang mendatang ke rumahnya.
Kucing-kucing ini di biarkan berteduh dalam rumah sesuka hati  waktu siang hari.
Kakak saya mengeluarkannya di luar rumah waktu malam kerana takut ia 
membuang najis di mana-mana.




Kucing-kucing ini mendapat perhatian khas tentang makanannya. 
Setiap hari kakak saya senghaja masak nasi berlebihan untuk dikongsikan
 dengan kucing-kucing tersebut.
"Kan Rasulullah (saw) sayang kucing," katanya kalau saya tanya mengapa bersusah payah 
jaga kucing walhal dia sudah berumur tua.

Saya perhatikan walau penat macam mana sekalipun kakak saya ini akan tetap
sediakan makan kucing sebelum dia sendiri duduk berehat.
Semoga Allah terima amalannya itu sebagai amalan soleh dan Allah kira ganjarannya.



Dalam alQuran pun Allah beri perhatian khas kepada kewujudan makhulnya yang sama
kedudukannya dengan makhluk yang digelar manusia.


A038
Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan).


A060
Dan (ingatlah) berapa banyak binatang yang tidak membawa rezekinya bersama, Allah jualah yang memberi rezeki kepadanya dan kepada kamu; dan Dia lah jua Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.


Maka marilah kita sama-sama hayati setiap Tuntutan 
yang ada dalam alQuran.
Semoga Allah megurrnia kesempatan dan kemampuan 
untuk kita berbakti pada makhluk Allah yang lainnya.
Tiada sesuatu yang Allah cipta itu sia-sia.


.....................

No comments:

Related Posts with Thumbnails