"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, June 10, 2019

Zirah Raya @ Sungai Batu, Selama Kedah dan Penanti Penang.


Alhamdulillah, seronok dapat balik kampung asal suami saya di Sungai Batu Selama Kedah.
Nyaman suasana di kampung. T
eringtkan kampung saya di Pontian Johor. 
Semoga dapat juga peluang pada minggu depan.


Ini keluarga adik bongsu pada abang ipar saya yang sudah meninggal dunia.
Tidak sangka dapat bertemu. Namanya Mahmud dan keluarga ini amat
 mudah mesra. Sayangnya tidak bolih berlama-lama kerana
 banyak tempat yang perlu diziarahi.


Ini Pak Teh, bapak sdaudara suami saya. Tinggal sendirian setelah
 kematian isteri kesayangannya.
Ia tidak mahu tinggal dengan anak-anak selagi dia bolih mengurus diri.
Pak Teh ini berumur 85 tahun dan Alhamdulillah masih boleh mengurus diri
 termasuk masak- memasak lauk yang mudah-mudah.
Kekadang Pak Teh kata ia rasa kesunyian tetapi ia dapat atasi 
kerana dia suka membaca.
Duduk sendirian rasa bebas, katanya. Tambahan pula ia rasa ringan
 kerana tidak perlu risau karenah cucu-cucu.


 Ini foto di dewan tetamu. Kemas dan rapi sahaja kerana Pak Teh
 masih mampu membersihkan rumahnya walaupun secara ala kadar.
 Pak Teh ada anak yang tinggal agak tidak jauh dan dialah 
yang akan membelikan barang-barang keperluan.
Alhamdulillah, katanya. Allah kurnia kesihatan yang memadai.


Ini pula emak saudara suami saya sebelah bapanya. Berumur 86 tahun dan perlu jagaan rapi.
Ia tinggal dengan anak-anak dan cukup terjaga sepanjang hari.
Ia kurang sedikit deria pendengarannya. Maka kali ini saya ziarah
  tersedih sedikit kerana tidak dapat berinteraksi sepuasnya. Apakan daya......


Ini keluarga Mak Teh Chu.
Pertolongan harian amat mudah baginya. Alhamdulillah
Suami dan saya ajak Chu Teh tinggal bersama
 buat seketika dengan kami di Putrajaya.
Tidak mungkin, katanya. Saya menginsafi diri.......


....................................

No comments:

Related Posts with Thumbnails