"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, May 17, 2020

.......Jauhhhhhhnya ingatan @ mengimbas liku-liku kehidupan.


A001


Alkisah..........
Ini foto baru terjumpa di simpanan lapuk anak buah saya di Kayangan Heghts, Kajang dan kemudian dihantar pada anak saya yang kemudian mengkongsijkanya dengan saya.

Anak buah saya, Faiz berTshirt putih dan di kanannya ialah Amirul, anak saya. Foto ini di ambial semasa mereka di Sudan dalam tahun 2001 kalau tidak salah ingatan saya. Mereka berenang dan bersukaria di Sungai Nil di Sudan.........

Nostalgia buat saya. Sungai Nil dari Lake Victoria hingga ke Mesir. Sungai yang terpanjang di dunia. Ingat belajar geography masa sekolah dahulu............



Foto ehsan carian google.


Saya ziarahi mereka dalam tahun 2002. Mereka di sana dengan tujuan belajar Bahasa Arab tetapi tujuan itu tidak tercapai sepenuhnya.

Sudan waktu itu adalah negara yang saya kira 50 tahun di belakang Malaysia dari segi pembangunan ekonominya.Saya hantar anak ke sana kerana diperakukan oleh seorang kawan suami saya. Katanya bagus. Saya pun teruja kerana waktu itu saya tidak tahu program apa yang saya harus atur untuk anak saya yang baru tamat tingkayan 5. Tambahan pula adik suami saya telah menghantar anaknya ke Sudan sebelum itu. Maka tanpa berfikir panjang saya hantar anak saya.

Saya tidak mahu mengatakan bahawa kemasukan ke University di sana ada peraturan tertentu untuk negara-negara yang bukan negara Islam. Tetapi saya salah faham dan Kedutaan di sana tidak ringan tangan untuk membantu. Tidak boleh dipersalahkan kerana itu melibatkan isu birokrasi kerajaan.

Lebih setahun setengah Anak saya berada di sana tanpa program yang memuaskan hati saya. Maka saya ke Sudan untuk melihat sendiri dan membuat keputusan muktamad untuk membawanya pulang.

Saya ke Khartoum pada tahun 2002. Saya bertugas rasmi ke Mesir dan selesai tugas saya ke Sudan sendirian. Saya pernah menulis mengenai lawatan saya seperti link di bawah ini.

http://ngasobahseliman.blogspot.com/2014/05/nostalgia-sebuah-perjalanan.html


Masih ada kereta kuda. Tetapi Sudan katanya sudah banyak pembangunan dengan President yang baru. Tetapi saya belum teringain ke sana. Cuma saya ingin kongsikan foto yang teratas sekali melihat anak dan anak buah saya waktu belum menentu haluan hidup. Sungai Nil membawa banyak kenanagn buat saya bukan sahaja yang di Sudan tetapi yang mengalir di Mesir juga. Saya beberapa kali ke Mesir mengurus masaalah pelajar Malaysia waktu itu semasa saya di Kementerian Pendidikan.

Selepas Sudan saya Hantar anak saya ke Jordan dan telah lulus dari University Mu'tah. Alhamdulillah. Lambat graduate tetapi saya rasa banyak pengalaman hidup yang ditimba bila kehidupan mencabar. Semasa di Jordan ia pulang 2 kali kerana peperangan di Iraq. Kerajaan ambil pulang ke Malaysia tetapi Balik Jordan kena tambang sendiri. Alahai Malaysia......

Itu sahaja yang ingin saya kongsikan. Semoga Allah mudahkan seterusnya........
Aamiin ya Rabb...



No comments:

Related Posts with Thumbnails