"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, May 4, 2020

Menginsafi keadaan yang ada...@ Berkurung Covid19.


A001
Gambar bertindih virus COVID-19 memenuhi ruang udara KLCC di Twitter dan Facebook Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.

Foto Hiasan Ehsan Carian Google.


Alhamdulillah......
Allah kurnia umur hingga kini. Semoga bermunafaat dan hasrat berHari Raya kesampaian.

Kepimpinan Negara telah pun membuat keputusan kita rakyat biasa masih diwajbkan mematuhi PKP. Sudah ada kelonggaran yang diluluskan  bagi beberapa sektor ekonomi yang difikirkan munasabah untuk kebaikkan rakyat dan Negara. Maka saya berpendapat kita patuhi sahajalah dengan peraturan yang telah ditetapkan. Saya yakin tidak ada keputusan yang dapat menjamin kesemuanya akan menjadi baik. Tidak ada keputusan yang akan memberi kepuasan pada semua individu. Setiap keputusan yang dibuat pasti ada Risikonya. Tetapi "Nobody is any wiser" dalam keadaan yang ada sekarang. Pasti ada lompang-lompang yang bolih dibaiki. Saya rasa sesiapa yang punya pemikiran alternatif yang baik, tampilkan diri pada Kepimpinan Negara dan bagi cadangan. Saya rasa itu lebih baik dari menimbulkan isu-isu di media massa yang bolih menimbulkan kekeliruan dan kekhuatiran yang bolih menjadikan keadaan rakyat lebih terumbang ambing.

Kementerian Kesihatan telah pun memberikan data-data yang terkumpul yang telah dibuat analisa. Demikian juga data-data dari Jawatankuasa yang dipertanggong jawabkan dengan hal-hal keselamatan. Mereka pun beroperasi dalam beberapa kekangan yang rakyat biasa tidak dapat membantu menyelesaiakan melainkan dengan mematuhi segala peraturan keselamatan yang telah ditentukan.

Kita bolih ambil iktibar dari keputusan yang dibuat oleh negara-negara lain yang menghadapi masaalah yang serupa. Ada juga antaranya yang menghadapi masaalah lebih berat. Kita fikir dan zikir seperti saranan sesetengah Ustaz. Semoga Allah kurnia idea yang terbaik. PadaNYA kita mohon pertolongan dalam apa jua keadaan.

Kita ikut jejak Rasulullah saw. Apa bila ditimpa masaalah Baginda berfikir, berbincang dan kemudian berserah pada Allah untuk penyelesaian yang sebaik mungkin. Manusia bijak tetapi manusia belum sampai ketahap kebijaksanaan yang ada pada Baginda Rasulullah saw. Baginda tidak sunyi dari munajat dan begitu juga Sahabat-sahabat Baginda dan mereka yang diwariskan kepimp[inan selepas wafatnya Baginda. Allah maha Mengetahui apa yang nyata dan apa yang tersembunyi. Padanya kita memohon Pertolongan dan padaNYA kita meletakkan keyakinan.





Sedutan dari Ehsan Carian Google.

 Kita tiada kekuatan melainkan dengan kekuatan dari Allah.
Semoga Allah kurnia kejayaan dalam menangani masaalah Wabak Covid-19
yang ada sekarang. Semoga Allah datangkan penyelesaian yang
segera dan yang terbaik buat rakyat dan Negara di sisiNYA.



No comments:

Related Posts with Thumbnails