"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, May 14, 2020

Melangkah keluar rumah...@ PKP Covid-19 dilonggarkan......


A001
Apabila mendengari rakyat Malaysia umumnya kena berkurung lagi hingga sampai 9 Jun saya rasa blurr buat seketika. Namun alhamdulillah Allah kurnia saya kesihatan yang mencukupi untuk berbuat sesuatu yang dapat memunafaatkan masa walaupun terhad aktiviti menziarahi kekawan dan sanak saudara.



Pagi yang nyaman berhampiran tasik di rumah saya.



Saya tinggal berhampiran dengan kejiranan ini di Precint 8, Putrajaya.
Maka keesukan paginya saya buat keputusan untuk
 jalan-jalan ambil angin pagi
 kerana sudah amat lama saya memerap di rumah.


Sambil berjalan slow dan melihat-lihat teringat pula bahawa hari lahir saya
 pada 12 Mei kini sudah berlalu. Diakhir-akhir ini selalu teringat emak dan 
rasa sangat rindu padanya.
Di umur senja begini banyak yang saya fikirkan terutamanya
 mengenai kehidupan yang sesetengah orang mengatakan bahawa
 kita sudah berada di ambang akhir zaman.
Umur saya pun seperti telur di hujung tanduk kerana saya sering ke hospital
dan ke IJN untuk memastikan ubat-ubatan saya mencukupi.
Senario Covid-19 tidak sangat memimbangkan saya kerana lambat laun
 Garis Penamat buat saya memnag sudah hampir.
 Hanya doa saya panjatkan semoga 
Allah kurnia yang terbaik buat saya di sisiNYA. Aamiin.




Ini liku-liku jalan yang saya lalui. Tidak ada orang lain.
 Ini masih musim PKP dan
pastinya masih ramai yang mematuhi peraturan tidak keluar rumah
 melainkan amat berkeperluan.
Saya rasa berkeperluan untuk menghisap udara nyaman selepas hampir
 4 bulan duduk di rumah sahaja.








Saya ambil foto bunga-bungan yang amat menceriakan hati saya
 pada pagi hari itu.
Bunga-bunga itu seperti hidup liar dan boleh di petik oleh sesiapa sahaja.
 Namun saya tidak memetiknya.
 Biar kecantikan itu saya kongsikan dengan semua yang berminat.








Ini pohon-pohon kehijauan dan yang warna warni pula 
yang menarik perhatian saya.
Rasa menyegarkan hati dan minda melihat kesempurnaan Ciptaan Allah
 yang maha kasih sayang pada hamba-hambaNya.
Kita sering mengambil keindahan ini tanpa perhatian. (We take for granted)
Tetapi bila saya membaca kejadian yang berlaku di sana sini
 mengenai bencana alam 
yang sentiasa merobek alam ini, timbul juga rasa kesedihan dan kesayuan
 kerana menyedari hidup di dunia ini tidak kekal. Teringatlah pula pesanan
 ustaz-ustaz jangan pula hilang kepedulian hidup di akhirat kerana
 hidup di dunia ini amat selesa segalanya dan kita boleh dibuai
 angan-angan yang tidak ada gunanya untuk akhirat.
Kita fikir-fikirkan sama. 
Ajal kematian tidak mengenal umur. Semoga Allah
memelihara kesihatan kita dan memastikan kita tidak lalai dan menyangkakan
 bahawa  masa buat kita masih panjang.
Tidak, kata ustaz-ustaz......buatlah persediaan yang sewajarnya.
 Coronavirus ini sudah menjadi petanda dunia ini akan berakhir
 tidak lama lagi.
 Dia terjadi bukan suatu kejadian yang berlaku secara  kebetulan.....






Lihat juga buah-buah "hutan" ini. Saya foto kerana kecantikannya.
Tidak tahu buah apa ini.

Sampai di sini sahaja. Semoga PKP akan dapat ditamatkan segera.
Semoga Allah kurnia umur yang bermunafaat.
Aamiin ya Rabb....

Sambil itu lihatlah Utube kiriman perkongsian saya sebelum
 yang ini (semalam)
 mengenai Pengaruh Freemason dan Syaitan Durjana di dunia yang fana ini.
Selamat melihat dan  selamat berfikir-zikir
dan berdoa Allah kurnia keselamatan di Dunia dan di Akhirat.

Saya akhiri dengan perkongsian ayat alQuran:

A044
Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab Taurat, yang mengandungi petunjuk dan cahaya yang menerangi; dengan Kitab itu nabi-nabi yang menyerah diri (kepada Allah) menetapkan hukum bagi orang-orang Yahudi, dan (dengannya juga) ulama mereka dan pendita-penditanya (menjalankan hukum Allah), sebab mereka diamanahkan memelihara dan menjalankan hukum-hukum dari Kitab Allah (Taurat) itu, dan mereka pula adalah menjadi penjaga dan pengawasnya (dari sebarang perubahan). Oleh itu janganlah kamu takut kepada manusia tetapi hendaklah kamu takut kepadaKu (dengan menjaga diri dari melakukan maksiat dan patuh akan perintahKu); dan janganlah kamu menjual (membelakangkan) ayat-ayatKu dengan harga yang sedikit (kerana mendapat rasuah, pangkat dan lain-lain keuntungan dunia); dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang kafir.
(Al-Maaidah 5:44

No comments:

Related Posts with Thumbnails