"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, December 19, 2019

HUJAN....kita fikirkan.


A001
Fenomena dari Allah swt yang Maha Bijaksana.
HUJAN


Ini pemandangan di luar bilik tidur saya.
Alhamdulillah di umur senja ini Allah kurnia dapat memerhati fenomena alam
ciptaanNya. Saya sering lihat pada pagi hari bagaimana wap naik dari bumi
 dan menjadi kepul-kepul awan yang akhirnya menjadi hujan.
Allah hantarkan hujan berbagai cara. Saya kongsikan yang ini semoga dapat
 kita rasai bersama. MasyaAllah. 

Maka Nikmat Allah yang mana yang hendak kita dustakan.

Saya kongsikan juga di sini ayat-ayat suci alQuran untuk renungan bersama.
Semoga satu hari kita dapat memahami dengan lebih mendalam akan
Rahmat Allah ini. Semoga kita menjadi hambaNya yang sentiasa mensyukuri
keberadaan kita di dunia ini.


A011
Dan (Dia lah) yang menurunkan hujan dari menurut sukatan yang tertentu, lalu Kami hidupkan dengan hujan itu negeri yang kering tandus tanahnya. Sedemikian itulah pula kamu akan dikeluarkan (hidup semula dari kubur).


A049
Untuk Kami hidupkan dengan air itu bumi yang mati, serta memberi minum air itu kepada sebahagian dari makhluk-makhluk Kami, khasnya binatang ternak yang banyak dan manusia yang ramai.
A048
Dan Dia lah Tuhan yang menghantarkan angin sebagai berita gembira sebelum kedatangan rahmatNya, dan Kami menurunkan dari langit: air yang bersih suci,
(Al-Furqaan 25:48) | 

A057
Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang mengembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya).


A011
(Ingatlah) ketika kamu diliputi perasaan mengantuk sebagai satu (pemberian) aman dari Allah (untuk menghapuskan kecemasan kamu). Dan (ingatlah ketika) Ia menurunkan kepada kamu hujan dari langit untuk mensucikan kamu dengannya dan menghapuskan dari kamu gangguan Syaitan, dan juga untuk menguatkan hati kamu dan menetapkan dengannya tapak pendirian (kamu di medan perjuangan).



A044
Dan (setelah binasanya kaum kafir itu) diperintahkan kepada bumi dan langit dengan berkata: "Wahai bumi telanlah airmu, dan wahai langit berhentilah dari curahan hujanmu". Dan (ketika itu) surutlah air, serta terlaksanalah perintah (Allah) itu. Dan bahtera Nabi Nuh itupun berhenti di atas gunung "Judi" serta diingatkan (kepada kaum kafir umumnya bahawa): "Kebinasaanlah akhirnya bagi orang-orang yang zalim".



Semoga perkongsian di atas memberi munafaat
buat kita semua.

.....................................................

No comments:

Related Posts with Thumbnails