"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, October 5, 2013

PUJI-MEMUJI......






Saya buka computer awal sabtu pagi kerana agak lega sedikit cucu kurang seorang untuk diawasi. Alhamdulilah hujan lebat malam tadi membuat pagi rasa dingin dan nyaman. Rasa amat segar dan  saya rasa terdorong untuk membaca apa berita-berita terakhir di Malaysia kini. Menjaga anak berpantang dan cucu-cucu yang belum faham mengambil sepenuh masa yang makin hari makin berkurangan. Maka dapat sedikit peluang masa untuk membaca membuat rasa teruja.

Saya suka membaca blog "outside the box" dengan minda terbuka, dan dari situ melarat-larat membaca beberapa blog berkaitan. Antara yang menarik perhatian saya ialah mengenai perkembangan ekonomi Negara, turun naik saham dan kadar pulangan atas pelaburan yang dibuat oleh Negara melalui GLC dan ajensi-ajensi sepertinya.

Saya berfahaman Laporan Odit Negara memuji prestasi Khazanah Malaysia sekali gos berpuas hati dengan pihak pengurusannya. Tetapi saya rasa pelik mengapa blog-blog yang saya baca tidak setuju dengan pujian yang dipaparkan oleh Odit Negara. Berita- berita yang memuji Khazanah Malaysia adalah ibarat 'masuk bakul angkat sendiri'. 

Ia dikira memuji diri kerana anugerah yang diiktiraf sebagai suatu anugerah luar biasa adalah diberi oleh pihat consultant antarabangsa yang  berkepentingan dengan perkembangan pembangunan ekonomi di Malaysia. Adakah udang disebalik batu. 

Pada asalnya saya tidak menaruh curiga atas pujian-pujian itu tetapi bila pihak consultant berkenaan menyebut dasar Malaysia yang "Rakyat didahulukan" ia berbunyi seperti pujian-pujian itu adalah seperti satu PR exercise,  atau "window dressing". Budaya puji memuji perlu kerana sama-sama berkepentingan.

Saya mahu berfikiran positif atas pujian ini kerana saya kini rakyat biasa yang mahu nampak hasilnya di peringkatan bahawan, iaitu diperingkat rakyat biasa dapat merasainya. Kebelakangan ini rata-rata kita dapat merasakan kenaikan harga barang-barang  dan perkhidmatan lantaran kenaikan harga minyak. Dan rakyat belum dapat merasai sewajarnya hasil dari pelaburan-pelaburan Negara yang dikatakan berjaya dan membawa keuntungan, setengahnya keuntungan luar biasa.

Saya bawakan contoh pengalaman diri sendiri. Sebagai warga emas yang kurang sihat, maka saya selalu juga ke hospital. Perkhidmatan di hospital membuat orang sakit bertambah sakit kerana terpaksa menunggu lama untuk berjumpa dengan doctor pakar, kadang-kadang hingga 3 jam. (dientry lepas saya dan cerita anak dan cucunya di Jabatan psaikatri HUKM juga satu contoh).

Kelmarin saya membawa seorang cucu yang lain pula (yang baru lahir) ke Jabatan Padiatrik kerana Jaundicenya. Kami kesana atas saranan bertulis rasmi oleh Pusat Kesihatan daerah Puchong, Batu 14. Kami ke HUKM kerana itu terdekat yang mudah bagi kami. Setelah bersusah payah dalam jem di jalan dan bersusah payah mencari tempat parking kami diarah untuk ke Bandar Tasik Selatan di HUKM Premier sebelum dapat berjumpa doctor di Jabatan Padiatrik HUKM. Bagi rakyat seperti saya yang kurang mobile membawa bayi, ini suatu prosidur yang logic tapi tidak memudahkan. Dengan rasa kecewa kami membawa kes bayi ke Jabatan Kecemasan  kerana sudah 2 minggu bayi kurang aktif dan jarang-jarang menangis kuat. Arahan yang sama diberi tetapi saya  memberanikan diri mereyu-rayu supaya ia dapat berjumap doctor di HUKM hari itu juga sebelum prisidur lain seterusnya dibuat. Alhamdulilah Allah mudahkan dan dipendekan cerita kami berjumpa doctor   setelah hampir  dua setengah jam kerana kami bukan kes kecemasan. Tidak mengapa itu soal kecil walaupun untuk itu kami dikenakan bayaran rm50 kerana bukan kakitangan kerajaan.

Setelah pemeriksaan sedikit oleh doctor di klinik kecemasan kami dinasihatkan juga untuk pergi ke HUKM Premier. Kami sudah kepenatan dan ikut sahaja arahan, walaupun berbagai soalan ada dikepala.

Kalau di Lembah Kelang begini rumit prosidur kesihatan, agaknya bagai mana di daerah-daerah pendalaman. Kakak-kakak saya di Pontian Johor selalu bersungut malas untuk  ke hospital daerah kerana jarang sekali memuaskan untuk dapat segera jumpa pakar. Suami kakak saya kencing manis dan kini telah pun meninggal dunia.

Maka berceritalah sama sendiri kekecewaan tidak nampak lagi hasil dasar "rakyat didahulukan"....
Alangkah sedihnya...

Yang dapat pujian pasti lega gembira...
Rakyat biasa masih ternanti-nati dan tertanya-tanya....

Kita hanya menantikan pertolongan Allah yang maha mengetahui dan maha bijaksana,

Semoga bahagia akhirnya...

.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails