"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, October 20, 2013

Si Kecil ini Aizel namanya...





Aizel  Dania Hani  nama penuhnya. Cucu yang ketujuh kalau tak silap kira.  Setiap cucu ada kekurangannya  dan ada keistimewaannya.

Ia kurang rapat dengan saya. Selalu melihat saya dengan wajah sangsi penuh wasangka. Lihat jelingannya. Ia tidak percaya dia boleh bermanja dengan saya. Agaknya itu difikirannya. Saya selalu merenung tajam padanya jika ia asyik menangis.....tidak pasti noktahnya.

Entah mengapa ia mudah tersinggung rasa bila mamanya lambat melayannya. Karenahnya susah dijangka apa sebenar kehendaknya. Mamanya nanti duduk hingga lama memujuk rayu agar ia diam dan kembali riang. Alhamdulilah, mamanya penyabar orangnya dan lembut tutur katanya. Allah menguji hambanya berbagai cara.

Tetapi bila Aizel rasa riang, seperti tanpa prasangka, ia akan mendekati saya membawa buku-buku  satu demi satu minta saya membacakannya atau minta saya bercerita mengikut gambar-gambar yang tertara. Kekadang hingga saya penat ia belum jemu juga. Aizel baru melepasi dua tahun tetapi percakapanya jelas berbanding cucu lain yang sama peringkat dengannya. Teruja saya mendengari bicara bualnya dengan mamanya. Tidak berhenti bertanya.

Ia penghibur hati saya selama saya tinggal bersamanya di Puchong Permai menjaga adiknya, baby Fatima Sufiya. Anak-anak tidak berdosa dan tingkah lakunya menduga kita orang dewasa. Kadang kala saya terfikir tidak perlu pergi jauh mahu menyaksi keindahan hikmah Allah atas ciptaannya. Kasih sayangNya mudah dirasai kalau kita tidak asyik tertanya-tanya seperti kurang percaya. Subhanallah, maha suci Allah senghaja mahu menganiyaya. 

Semoga Aizel membesar membawa bahagia. Semoga ia menjadi anak yang soleh dan cemerlang, berjaya sejahtera dunia akhirat selamanya.
Ameen, ya Rabb.

...

No comments:

Related Posts with Thumbnails