"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, January 18, 2015

Jahat di balas baik ?....







Saya ada beberapa teman akrab yang bukan berketurunan Melayu dan bukan beragama Islam. Maka saya ingin meyakinkan mereka (menerusi rasa hati saya) bahawa dalam Islam Nabi Muhammad Sallahualaihiwasalam tidak pernah mengajar umatnya untuk membalas perbuatan jahat dengan perbuatan jahat yang setimpal atau lebih.

Sebagai manusia antara fitrah kita ialah ada perasaan marah jika sesuatu perlakuan atau perkataan itu meyinggung perasaan kita atau fisikal kita. Tetapi Islam mengajarkan bagaimana kita mesti mengendali rasa marah dengan kesabaran dan hikmah. Allah memberi rasa marah untuk di gunapakai ditempat yang betul, bukan semata-mata bila kita rasa marah kita harus marah balik atau berbuat sesuatu yang memuaskan hati marah kita semata-mata.

Banyak Nas al Quran dan Hadith yang saya dengari dari ilmuan Islam yang benar-benar beriman dan bertaqwa. Tuan guru saya pun kata begitu.

Maka dalam situasi kemelut controversi yang sedang hangat kini mengenai serangan pembunuhan atas orang-orang kerana mereka menghina Islam, saya berlepas diri. Itu bukan jalan keluar dan bukan caranya.

Sememangnya kita marah atas sesiapa jua yang menghina Islam, tetapi Islam mengajar kita yang terbaik caranya. Kita contohi tindakan Nabi kita SAW semasa Baginda dihina dan dianiyaya. Jangan ikut hasutan syaitan yang menyesatkan dan sememangnya mahu manusia binasa.

Rujuk ilmu dari ahlinya....

Mohon perlindungan mu Ya Rabb dari Syaitan yang direjam.......

Amiin ya Rabb...

....

No comments:

Related Posts with Thumbnails