"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, January 8, 2015

Maulidilrasul 2015 - detikan hati ...





Ibarat bunga kembang mekar, detik hati seorang balu masih segar untuk terus mencintai Rasulullah salahualaihiwasalam. Kederat badan sudah nampak ciri-ciri gersang dan pudar. Namun hatinya tetap berkobar-kobar bila berbicara tentang cinta Allah-cinta Rasulullah.

Balu itu ialah kakak saya yang tinggal seorangan setelah suaminya meninggal dunia. Ia berumur 79 tahun. Tetapi anak perempuannya tinggal di rumah sebelah dan hampir kesemua keperluannya di bantu oleh anak dan menantunya. Alhamdulilah jumlah pencennya mencukupi dan dengan jimat cermat ia dapat membuat aktiviti peningkatan ilmu dan penghayatannya di kalangn jiran tetangga dan teman-teman di kampung.


Dia menyarankan saya datang untuk berkongsi ilmu dengan jemaahnya sempena Maulidil Rasul 2015 pada 4 Januari yang lalu. Mulanya saya keberatan kerana dikhabarkan angin ribut dan hujan akan melanda negeri Johor pula. Kakak saya seperti rasa agak hampa bila saya keberatan. Cepat-cepat saya muhasabaha diri dan menilai sikap yang cepat khuatir akan kemungkinan menghadapai masaalah banjir seperti di Pantai Timur.

Maka saya  cepat-cepat bersetuju untuk datang, kalau banjir sekali pun. Alhamdulilah berita cuaca buruk tidak menjadi. Maka saya membantu sedikit persiapan untuk Majlis Maulidil Rasul di rumahnya.







Sebenarnya semua persiapan telah dibuat oleh anak-anak dan menantunya. Cucu-cucu yang remaja juga membantunya. Varanda rumah dihias cantik. Alhamdulilah...




Kakak saya yang seorang lagi mencantikan tulisan 
yang diusahakan oleh kakak yang jadi  tuan rumah. Seronok saya melihat kerjasama yang ditunjukan dalam keluarga.




Ini jalan kampung merentasi rumah seorang kakak ke rumah kakak
 yang ada acara Maulidil Rasul itu.
 Nostalgia bagi saya melalui rentasan ini. Teringatkan arwah emak saya dan kakak yang sulung yang selalu membersihkan jalan ini
 supaya tidak ditelan semak samun.




Anak dan menantu menyediakan meja hidangan makanan. Alat-alat dipinjamkan oleh jiran. Sungguh erat hubungan kejiranan.



Majlis bermula selepas zohor. Saya hanya bercadang untuk dakwah santai mengenai bagaimana menzahirkan cinta kita pada Rasulullah Salallahualaiwasalam. Saya tidak menggunakan format ceramah seperti yang mereka biasa ikuti. Saya lebih suka sessi soal jawab kerana saya dapati sesi seperti itu jarang dilakukan. 







Ini adalahi sebahagian besar kumpulan jemaah yang hadir. Saya kagum denagan  minat yang ditunjukan. Alhamdulilah. Majlis dimulakan dengan Zikir kifarah, dikuti dengan solawat-solawat atas nabi dan nasyid tradisional berkaitan 'marhaban'. Di Petaling Jaya jarang sekali saya mengikuti majlis seperti ini, kecil-kecilan tetapi sangat mesra suasanya. Majority ahli yang hadir berumur 50an dan 60an. Yang 40an pun ada dan saya seronok melihat minat yang ditunjukan dengan bertanyakan soalan-soalan.

Majlis diakhiri dengan jamuan makan. Sungguh lumayan hidangan yang disediakan dan yang dibawa oleh jemaah. Mereka membawa "berkat" pulang untuk keluarga.


Akhir sekali sebelum menjamu selera kakak saya tuan rumah mengetuai doa penutup dan doa makan yang panjang sedikit dari biasa. Seronok saya dengan usaha kakak saya yang suka memunafaatkan umurnya yang sudah lanjut untuk dikongsikan dengan masyarakat kejiranan dalam membina kekuatan ummah, walaupun secara kecil-kecilan. Saya tahu dihatinya ia rasa bersyukur kerana masih mampu mengisi kurniaan umur panjang dan tenaga dan wang ringgit untuk tujuan kebajikan kerana Allah.

Semoga Allah akan terus mengurnia kesihatan bagi kakak-kakak saya khususnya dan pada jemaah semua umumnya. Dan semoga Allah kurnia saya apa jua yang saya perlukan untuk selalu pulang ke kampung mengisi masa bersama mereka.





Bunga-bunga jadi saksi-saksi, hati ceria berbakti.
Semoga Allah memberkati.



Keesukannya saya pulang ke Petaling Jaya menaiki bas setelah merakam gambar keluarga besar yang tinggal di Pontian
 dan yang datang ziarah ke Pontian.
Kekkuatan ummah bermula dari kekuatan keluarga.


Saya rakam foto akhir ini kerana seronok dengan keseronokan yang ada pada keluarga. Itu Azmin yang seronok tidak terkira.

"Maka nikmat Allah yang mana yang hendak kamu dustakan."

....

No comments:

Related Posts with Thumbnails