"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, February 24, 2015

Dingin.......







Cuaca bertukar menjadi dingin.....

Dari Ipoh kami memandu santai ke Simpang Pulai dan terus ke Cameron Highlands. Sudah lama saya tidak ke sana...

Suami dan saya menumpang tuah seorang teman akrab dan bermalam di perumahan Kerajaan Persekutuan. Bersama kami adalah anak-anak angkatnya. Alhamdulilah, selesa, tenang dan lapang.

Dingin dan nyaman...

Cuaca yang dingin membawa ingatan saya jauh ke Bumi sebelah Tropika Utara yang bertukar musim. Cuaca dingin di musim bunga adalah kesukaan saya di samping musim gugur atau musim luruh. Maka saya rakam sedikit di sini suasana nostalgia.











Kemudian  cepat-cepat saya lepaskan pergi minda nostalgia  kerana saya sudah tidak mahu mengingat apa yang lampau jika ia tiada kaitan dengan apa yang saya jangka akan saya lalui masa ke hadapan ini. Ustaz saya berpesan eluk tinggalkan bukan sahaja yang makruh tetapi juga yang harus jika yang harus itu tidak membawa munafaat pada kehidupan akhirat. Maka saya mahu menepati saranannya seberapa yang terdaya.







Di sini rumah kediaman untuk bermalam. Indah pemandangan di sekeliling. Di Bumi Malaysia pun banyak tempat yang cantik-cantik. Cuma kita suka juga menjelajah ke negara orang. Itu sememangnya di galakan dalam Islam untuk memerhati dan merasai hebatnya ciptaan Allah yang maha besar dan maha berkuasa. Semoga dapat meningkatkan iman dan taqwa....anugerah yang maha Esa.

Namun kita jangan terlalu kagum dengan status ekonomi sesetengah negara yang maju hingga merasakan rendah diri dan rasa dipihak yang rugi. (Sepertinya tidak seronok menjadi seorang Muslim Mukmin). Baru-baru ini seorang teman yang sedang kembara jauh menceritakan betapa indahnya kepulauan New Zeland dan kagum dengan kualiti hidup rakyatnya yang amat tinggi. 

Sungguh mereka amat tinggi dan mewah dalam serba serbi, tetapi ramai rakyatnya yang tidak pernah sujud ke bumi membenamkankan wajah muka ke tanah kotor tetapi suci. Mereka tidak mengabdikan diri pada yang maha Pencipta dan maha Pemberi. Maka pada saya hidup seperti itu tidak bererti.

Jangan kita mengkagumi mereka tetapi kita harus menginsafi diri. Seharusnya orang Islam yang harus membangun serba serbi......dibidang sains dan teknologi apatah lagi!  Namun apa jua yang kita lakukan ia semestinya berpaksi pada mentauhidkan Allah yang maha Tinggi.

Dingin dan sayu....
Kita di Malaysia Allah kurnia berbagai nikmat tetapi masih banyak KehendakNya yang belum dapat dilaksana. 
Bertangguh dan berhelah berbagai cara.....seperti tidak yakin Allah maha mengetahui yang tersembunyi dan yang nyata.

Biarkan dahulu monolog yang dihati itu...

Dicelah-celah melihat-lihat dan berfikir-fikir suami dan saya mengajak anak dan keluarga untuk datang bertukar angin buat seketika. Maka menjadi besar "keluarga" yang bersama. Saya rakam disini untuk kenangan mungkin suatu hari ia menjadi  suatu yang "berharga".






Suami dan "ketua" kumpulan kami. Dengan ehsannya kami tinggal di sini.

Kami meronda-ronda melihat perubahan yang makin hari makin menjadi. Bangunan-bangunan baru yang agak tinggi-tinggi mula muncul dan pengunjung pun makin ramai yang datang untuk menikmati udara yang dingin dan flora dan fauna yang memikat hati. Alhamdulilah Allah kurnia semua nikmat deria untuk manusia lebih yakin pada yang maha Pencipta dan mengabdi diri sewajarnya.





Kami berhenti menikmati " scones and tea", dan  kek strawberry .




Melihat ladang teh dan berfoto-foto untuk kenangan anak-cucu.

Samapi di sini dan tinggallah kedinginan di tanah tinggi hingga satu masa Allah izin berkunjung lagi.

MAKA NIKMAT ALLAH YANG MANA YANG HENDAK KAMU DUSTAKAN.

...

No comments:

Related Posts with Thumbnails