"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, November 14, 2017

Group KUTU......





Nanti dulu....saya katakan pada suami saya. Saya bukan nak cerita pasal kutu jalan atau kutu jalanan. Tetapi saya ingin cerita group kutu yang saya jadi ahli baru-abru ini.
(Dalam pada itu janaglah kita berburuk sangka dan menghina kutu jalan atau kutu jaianan jika kita tidak pernah dan belum pernah mendekati mereka dan cuba memahami dan membantu mereka.)

Kutu saya ialah dalam konteks apa yang orang Johor sebut main undi. Ramai yang sudah tahu cuma istilahnya berlainan.
Sejak bersara dan membangunankan SmarTop Subur Fitrah Pre School 6 tahun dulu, saya  masuk kumpulan Undi membayar rm500 sebulan bersama-sama dengan kenalan penduduk Tangkak Johore. Tujuan saya membantu diri dan membantu mereka yang berkepeluan secara mendadak, kerana Allah. Dalam group ini tidak semua membayar rm500. Ada yang membayar kurang dari itu dan ada yang membayar lebih dari itu. Ia ditadbir oleh Kak Tipah, pengasas pra sekolah yang saya sebut di atas. Kita akan dapat bayaran ikut tarikh yang ditentukan mengikut caruman kita. Pandai Kak Tipah ini. Kita boleh mohon mencepatkan giliran dan boleh melewatkannya, ikut kemampuan dan ikhlas hati.

Saya juga diaajak seorang teman masuk satu lagi Group Kutu. Ini group mereka yang berada dan mewah pendapatan. Caruman saya (dengan susah payah) hanya rm 500 sebulan. Teman-teman yang mewah membayar 1k atau 2k tanpa masaalah. 

Yang bagusnya group ini ialah masing-masing memberi peluang siapa yang perlu dahulu, maka ia didahulukan. Setiap bulan kami berjumpa untuk agihan Kutu dan membuat program Tazkirah dan makan-makan sedikit untuk sentiasa ingat Rezki itu kurniaan Allah dan dalam pada itu kita mengeratkan silaturrahim. Kita cuba faham dan memahami masaalah ahli dan sentiasa kunjung mngunjung ahli yang sakit atau yang memerlukan pertolongan.

Dalam group ini kami juga membuat kumpulan dana tabungan Kebajikan dari caruman kutu untuk diagihkan pada yang perlu. Ada urusetia yang mengenal pasti sesiapa jua yang memerlukan untuk terus mengagihkan mengikut budibicara kumpulan kekawan yang memegang tanggujawab tugas ini. Saya tabik pada mereka yang meluangkan masa dan tenaga untuk menginfak masa dan tenga demi mengangkat maslahah ummah.

Apa yang saya ingin kongsikan di sini ialah semangat membantu oleh teman-teman saya. Saya sendiri jauh ketinggalan. Tadika SmarTop saya antara penerima sumbangan dari group ini. Alhamdulillah. 

Group ini ahlinya makin tahun makin kecil kerana itulah lumrah hidup. Ramai kekawan yang sudah dijemput dahulu menemui yang maha Pencipta. Kami yang tinggal akan cuba terus berbakti pada yang memerlukan. Walaupun sedkit semoga Allah memberkati usaha yang kerdil ini. 

Mohon Redha Mu ya Rabb.....


.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails