"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, November 21, 2017

Mendaki Umur....



Man Sitting on the Mountain Edge
Foto atas ehsan carian google.






Ibarat mendaki Gunong.....
Bila berlatih "mendaki" dari awal umur, maka mudahlah ia.


Kelmarin saya hadir dalam satu 'get together'  makan-makan untuk silaturrahim teman-teman seangkatan. Selain dari cerita sedapnya hidangan tuan rumah, ada yang bercerita pengalaman melancung dan ada yang bercerita kehebatan atau karenah cucu-cucu.

Yang menarik hati saya untuk mencelah bercerita sama ialah apabila ada yang mempromosi ubat-ubatan untuk merawat sakit yang biasa-biasa dirasai..... iaitu sakit lutut. Saya juga ada masaalah lutut tetapi buat masa ini tidak ambil berat sangat sebab ada masaalah diabetis yang lebih perlu perhatian.

Rata-rata kami dalam kumpulan ini berumur lewat 60an atau awal 70an. Maka sedikit sebanyak "sakit penuaan" itu sememangnya ada. Semasa belum mencapai garisan umur ini, ramai kami yang tidak mahu percaya bahawa halikat itu akan tiba juga. (Seperti bersikap self-denial). Cuma bezanya serious atau tidak serious. 

Bila mendaki umur ada yang tidak mahu membuat pemeriksaan doktor dari awal-awal lagi. Mungkin rasa konfiden ia sihat tetapi saya rasa ramai yang takut menghadapi hakikat bahawa sudah sampai zon "menanti tibanya jemputan dari yang maha Pencipta". Seorang yang saya kenali rapat kini berumur 55 tahun tetapi tidak mahu berurusan dengan doktor tentang masaalahnya. Diabetisnya menjangkau 19 point bila diukur scara kasar. Hari-hari begitu tetapi ia merasai sudah mencukupi dengan makan ubat yang diberi oleh doktor klinik biasa. Saya cuba menakut-nakutkannya akibat tidak mahu bejumpa doktor pakar Tetapi saya belum berjaya. Semoga Allah menunjuki jalan.

Semasa berumur 40 tahun ramai kita yang masih merasai kita ada waktu yang panjang untuk bersedia menemui yang maha Agong, yang maha berkuasa di Langit dan di Bumi. Kita dibuai keselesaan dan beramal soleh belum menjadi sebahagian dari agenda hidup. Apabila mula merasai kesan-kesan umur tua kita tidak ambil peduli hingga kesatu masa yang sudah tidak ada pilihan lain. Ubat-ubatan biasa sudah tidak mujarab dan hati sudah mula gundah dan khuatir. Tetapi ramai yang masih berdegil dan tidak mahu menghadapi reality sebenarnya.

Ramai juga yang mencontohi rakan-rakan yang sebaya umur yang mendengari nasihat melalui postings di Whatsapp atau lain-lain media eleltronik. Saya mengikuti juga posting-posting itu dari kekawan sebaya. Saya hanya baca tetapi tidak berapa setuju dengan cara-cara kita menjalani hidup yang sewajarnya diikuti sebagai seorang Muslim Mukmin. Cara mencari ketenangan dalam hidup mengikut akal manusia biasa tidak sama dengan apa yang diajarkan oleh Islam.
Contohnya, bersembang santai tanpa tujuan dan mendengari musik hingga larut malam bukanlah caranya. 

Kita harus mendekati rakan-rakan yang dapat membawa kita dekat dengan Allah. Tiada manusia yang tiada kelemahan termasuk diri sendiri. Tetapi kita sendiri yang harus menukar haluan. Umur 40 bukan muda. Esuk lusa kita mungkin tiada. Saya pulak sudah 70. Maka saya cari kekawan yang yang kuat dan bertenaga dan bijaksana membatu saya mendaki umur yang makin hari makin sukar laluannya. Saya selalu mengingatkan diri dan minta kekawan menarik saya supaya rajin mencari Ilmu dan rajin mencari ruang untuk bersiap sedia ke alam yang kekal abadi. 

Ayuh kita semua ke jalan itu..........
Ayuh kita bantu membantu dalam mendaki umur.
Mohon hidayah MU ya Rabb.



.........

No comments:

Related Posts with Thumbnails