"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, November 22, 2017

Meredah hujan demi cucu.....







Kini musim hujan. Ramalan kaji cuaca mengatakan ribut taufan akan berlarutan mungkin hingga Mac tahun hadapan. Walauapapun semoga Allah ada rancangan yang terbaik di sisiNya bagi kita semua.

Saya tidak menghiraukan sangat ramalan apa pun kerana saya akan buat ikut kesempatan yang ada. Ini tidak bijak tetapi begitu jadinya.Maka hujung minggu lepas saya bawa cucu "menghibur hati" naik MRT pergi makan Satay Samuri di Kajang. Suami ikut serta untuk kawal selia cucu-cucu yang belum faham erti keselamatan.

Sampai sahaja di perhentian Stadium Kajang, hujan turun mencurah-curah. Tidak ada payung ditangan. Rasanya seperti mahu patah balik. Rupanya suami saya tidak saya sedari bertanyakan seorang anak muda yang baru masuk kereta untuk keluar dari Parking kekalau boleh tolong hantar kami ke Restoran Samuri Satay yang dekat sangat dengan Station MRT itu.

Alhamdulillah. Anak muda yang berbudi pekerti..... membantu kami. Semoga ramai anak-anak muda yang seperti itu. Saya positif dengan perangai anak-anak muda dan semoga perangai dan perilaku dewasa tua menjadi tauladan.




Dalam hujan pasti rasa lapar. Berbaloi melihat selera 
cucu-cucu makan.Habis kesemuanya. Alhamdulillah.





Rasa terhibur dengan cucu-cucu. Alhamdulillah. Saya sememangnya tidak pernah naik MRT. Saya dibantu oleh anak angkat saya yang hari itu punya kelapangan. Sudah lama dia ajak saya naik MRT kalau hendak tahu perkembangan pengankutan di KL kini. Teringat saya 50 tahun dulu...... pertama kali saya naik kereta api bawah tanah di New York. 
Saya berumur 21 tahun dan memang masih JAKUN waktu itu 
dengan apa jua yang ada di sana.
Waktu itu cuti musim panas dan saya diajak teteman dari Ripon, Wisconsin ke Boston "mencari pengalaman" hidup.
Pendekan cerita, saya tinggal dengan kenalan baru di Boston. Dia Brazilian dan ada pengalaman lebih dari saya.
 Satu hari dia ajak saya jalan-jalan ke New York.
Sebuah nostalgia hidup kerana banyak yang saya tidak tahu dan saya keliru dan bingung cara turun naik train laju itu. Saya terpisah dengan teman saya. Berdebar-debar......Rasa agak ketakutan seorangan di subway  New York di kawasan Ghettos.
Akhirnya kami bertemu semula. Panjang ceritanya. 
Mungkin cerita lain kali.




Termenung sebentar sahaja sebab karenah cucu yang sentiasa membimbangkan. Susah hendak bawa dia duduk diam. Saya bersabar kerana itulah karenah budak. Semoga menjadi dewasa yang berdisiplin dan berakhlak mulia.

Bukanlah murah naik MRT ke Kajang dan balik. Lebih kurang rm15 bagi dewasa umur emas. Tapi hari itu merupakan hari yang membawa ingatan semula waktu muda banyak tenaga.
Kini waktu sudah singkat dan saya harus berkejaran membuat persediaan untuk ke destinasi yang lebih kekal. Semoga Allah menunjuki jalan dan pengalaman yang ada akan membuat saya lebih bijaksana membuat pilihan dalam hidup.
Semoga Allah sentiasa menunjuki jalan.

......

No comments:

Related Posts with Thumbnails