"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, June 7, 2020

Sedikit sebanyak kita merasakan serpihannya......



A001
Jom dengari sedikit apa yang diperkatakan oleh Shaikh Omar Baloch dalama Utube diatas ini. Saya terpanggil untuk berkongsi kerana saya merasakan apa yang berlaku di negara berkuasa besar seperti Amerika Syarikat ada sedikit sebanyak serpihan pemikiran pada kita semua walaupun kita beratus ribu batu jauhnya.

Kita semua maklum bahawa AS sedang dilanda musibah akibat rakyat tidak puas hati dan turun dijalanan menunjuk perasaan. Pembunuhan seorang warga berkulit hitam oleh pihak Polis telah mencetuskan rusahan secara besar-besaran. Mula-mula ia hanya tunjuk perasaan membantah pihak Polis berkulit putih yang rakus kebencian pada sesiapa jua yang berkulit hitam. Masaalah Racism berterusan.......
Tunjuk perasaan ini menjadi besar hingga ada yang mengamuk merosakan harta benda awam.

Cuba dengari apa kata Shaikh Omar Baloch ini. Ada kebarangkalian besar ada dalang-dalang yang mengambil kesempatan untuk membuat rusahan yang menyebabkan pergaduhan dan kekasaran dipihak polis keatas penunjuk perasaan. Ada yang mengesyaki adanya agenda besar pihak luaran yang ada muslihat mengambil kesempatan untuk mencetuasan huru hara..... kerana ada diantara mereka yang mempunyai hasrat yang tersembunyi.

Saya tidak berhasrat membuat analisa mengenai hal ini. Cuma saya tersentak dengan cetusan fikiran saya sendiri sama ada rusuhan atau perbalahan yang ada di negara kita Malaysia ini ada kebarangkalian didalangi oleh mereka yang ada agenda tersembunyi yang mahu sedikit demi sedikit ditunjuk pada rakyat supaya percaya pada agenda mereka.

Apa agenda itu???

Ini yang kita harus fikir. Saya tidak mahu menganalisa sesuatu yang bolih disalah fahami seperti memuat satu saranan yang berbunyi hasutan. Kita fikir-fikir sendiri. Dalam kemelut keselamatan rakyat, pemimpin dan penyokong-penyokong terus berbalahan. Adakah ia menguntungkan rakyat. Saya rakyat biasa pun bingung dengan hala tuju yang cuba di sarankan olen sebahagian pihak yang berhasrat mahu berkuasa.

Kita fikir dan zikir mencari kefahaman yang sempurna semoga kita tidak terjerumus dalam satu kancah politik yang merugikan semua. Sama-sama kita berdoa Allah pelihara negara tercinta ini.
Aamiin ya Rabb.



No comments:

Related Posts with Thumbnails