"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, June 28, 2020

Setiap kali lihat Ustaz Ebit Lew di Utube akan teringat Abdur-Rahman ibn Awf....



A001
Alhamdulillah kita jumpa lagi berkongsi Utube diatas mengenai Abdur-Rahman ibn Awf. Beliau bukan Sahabat Nabi SAW tetapi diiktiraf Tabiin. Amat kaya dan amat pemurah hati. Tiada siapa menandingi beliau. Tahap keImannannya amat tinggi dan Rasulullah SAW mengatakan pada Sayidina Umar Ibn Khatab utk mencarinya dan mintalah Ia mendoakan apa sahaja kerana Rasulullah kata Allah akan makbulkannya. Waalu pun sudah banyak menyumbang pada pemerintah untuk peperangan, tetapi Ad Rahman bin Awf ini tetap akan bersama berperang.

Dengarilah ceritanya di atas.......

Di Malaysia kini saya suka mengikuti kisah Ustaz Ebit Lew yang kaya dan banyak membantu mereka yang amat tidak berkemampuan tidak mengira agama dan keturunan. Strategy dakwahnya amat halus. Alhamdulillah ramai yang masuk Islam di bawah tarbiahnya. Dia bukan Islam asli. Ia keturunan Cina dan masuk Islam semasa umur remaja. (bolih baca kisahnya di uTube bagi siapa yang belum mendengarinya).

Saya sering berangan-angan mengatakan kalaulah Allah kurnia kekayaan, saya akan ikut jejak Abd Rahman Awf dan sekarang di Malaysia seperti Ustaz Ebut Lew.

Tersentak mendengari Ustaz menegur silapnya anagan-anagn seperti itu. Ustaz kata "Besedekahlah sampai jadi kaya, dan bukan tunggu kaya baru bersedekah". Allah amat suka pada orang yang sentiasa membantu orang lain, denagan apa jua cara.
Untuk teteman seperti saya, Jom ubah cara. Walau sedikit kita bersedekah. Semoga makin hari kita makin kaya. Semoga kita Redha dan Allah Meredhai. Aamiin.......



No comments:

Related Posts with Thumbnails