"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, June 25, 2020

Who could imagine THE END OF THE WORLD would be like this - Hamza Yusuf



A001
Kali ini saya ingin kongsikan video di atas kerana saya rasa ia amat bagus untuk kita memahami apa yang sedang berlaku di sekeliling kita dan yang di luar sana.

Saya suka mengikuti ceramah-ceramah Shaikh Hamza Yusuf. Beliau memeluk Islam semasa berumur 18 tahun. Beliau lama mengaji di Mauritania. Saya kagum dengan pilihan itu kerana ramai yang kita tahu mengaji di Mesir, Saudi atau Jordan dan Syria.Maka saya "research" sedikit apa ada di Mauritania. Rupanya Mauritania adalah satu negara Islam yang melahirkan ramai ulama' terkenal di dunia. MasyaAllah.....

Beliau lama di Mauritania dan tinggal lebih 10 tahun supaya benar-benar dapat menghayati budaya Islam yang di praktikan oleh rakyat biasa dan terutamanya Guru-guru yang gigih dan berilmu tinggi. Antara lain beliau mengatakan beliau mahu betul-betul memahami Bahasa Arab kerana AlQuran diturunkan dalam Bahasa Arab.

Antara Tuan Guru beliau ialah Shaikh Abdur Rahman Ould yang dikenali juga sebagai Murabit AlHajj.  Saya amat kagum mendengari cerita Shaikh Hamza Yusuf mengenai Tuan Guru ini. Antaranya ialah Tuan Guru ini berpakaian biasa sahaja dan oleh kerana beliau selalu berada ditengah padang pasir maka kelihatan seperti keadaannya tidak terurus. Tetapi kata Shaikh Hamzah Yusuf apabila ia duduk berdekatan dengan tuan Guru ini beliau berbau amat harum seperti bau Kasturi.

Shaikh Hamzah sendiri pun rasa amat kagum kerana bukan senang seorang Ulama' itu sentiasa berbau wangi.Shaikh ini sudah meninggal dunia. Semoga Allah Rahmati Ruhnya. Kita kehilangan seorang Ulama tersohor. Innalilahi.........

Semoga video ini memberi munafaat buat semua yang mendengarinya.
Alangkah baiknya kalau kita dapat berguru demikian.........

Foto Shaikh Hamza Yusuf dari Wikipedia.

Hamza Yusuf
HamzaYusufYale.jpg
Yusuf at Yale University, 2016
TitleShaykh; Dr.

Di bawah Foto Shaikh Murabit Alhajj, berbaju putih.
Ehsan carian Google.
(Saya difahamkan kini Shaikh ini sudah meninggal dunia)












.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails