"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, June 2, 2020

Study in Mauritania!.......Padegogi Alternatif dalam Pendidikan



A001
Saya suka mendengari cerita-cerita mengenai Mauritania. Mula-mula saya meminati Mauritania semasa saya pergi ziarah negara Morocco lebih 10 tahun dahulu. Saya ziarah mengikut satu rombongan yang dikendali oleh ajen pelancongan. Tidak ada sesuatu yang membuat saya kagum mengenai Morocco. Mungkin kerana pemandu pelancong tempatan tidak pandai dan tidak begitu professional dalam menjalankan tugasnya. Tidak banyak penerangan yang dibuat dan apabila ditanyakan tentang sesuatu dia seperti tidak berminat memberi penjelasan. Maka tidak banyak maklumat yang dapat saya munafaatkan,

Cuma ketika itu saya dapat tahu bahawa antara jiran negara Morocco ialah Mauritania.

Bila pulang dari ziarah saya terdengar seorang teman bercerita tentang seorang Shaikh yang lama mengaji menuntut Ilmu di Morocco selain dari negara Timur Tengah yang lainnya termsuk Libya. Nama beliau ialah Shaikh Hamza Yusuf. Beliau seorang warga Amerika Syarikat. Ini membuat saya teruja kerana Mauritania itu subuah negara yang masih jauh dari segi pembangunan ekonominya. Namun beliau sanggup mengaji di Mauritania.

Sejak itu saya suka mendengari ceramah Shaikh Hamzah Yusuf ini diUtube. Saya rekomen pada siapa yang berminat membuka minda kaedah berdakwah cara yang agak berlainan.

Shaikh Hamza Yusuf ini dengan beberapa tokoh telah menubuhkan Zaytuna College di US dan sambutannya amat baik.Saya mengiktinya diUtube.Dan saya suka membaca apa jua mengenai Mauritania kerana ia membuka minda dan hati saya untuk mengenali lebih sedikit sistem budaya hidup dan Pendidikan di negara itu.

Maka apabila saya medengari satu ceramah mengenai "Study in Mauritania" di Utube , langsung saya kongsikan di atas ini. 

Ikutilah. Ia akan sedikit sebanyak memberi kefahaman cara menuntut Ilmu yang agak berbeza dari apa yang kita biasa ikuti atau dengari.....
Saya rasa tidak rugi untuk berkongsi cara ini.

Shaikh Hamza Yusuf pun mengaji di Mauritania lebih 10 tahun. Ini senghaja dibuatnya kerana kata beliau untuk memahami benar-benar Bahasa Arab seseorang itu harus juga mengenali budayanya. Katanya mudah baginya memahami Bahasa AlQuran pula.

Pasti ada kebenarannya........

Jom dengari perkongsian saya. Mana tahu kita ada anak atau cucu yang mahu mendalami Ilmu Islam yang berbeza dari apa yang terdapat di Malaysia atau di negara lain yang sudah biasa kita dengari.....
Saya di fahamkan banyak keistimewaan belajar di Mauritania.

Semoga Allah menunjuki jalan yang terbaik di sisiNYA.....
Aamiin ya Rabb,,,,,


No comments:

Related Posts with Thumbnails