"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, September 17, 2009

AKU PERNAH KE SITU.

Dalam akhir-akhir Ramadhan ini rasa hati bercampur-campur. Teringat ketika Hari Raya dengan emak dan sanak saudara. Tetapi heran tidak ingat bagaimana Hari Raya dengan bapak. Ingat puasa ada bapak tapi tidak ingat pasal raya. Bapak pulang ke Rahmat Allah semasa aku berumur 16 tahun. Tetapi kenapa tidak ingat. Aku ingat ketika ikut bapak pergi kenduri, pergi sembang di kedai kopi, pergi berkebun dan ketika-ketika duduk bersantai menolong menggulung rokok daun nya. Aku ingat menangkap iwak lele dan belut bersamanya di parit -parit waktu musim hujan ketika ia mengambil upah membesarkan parit-parit sebagai sempadan tanah dan aku juga ingat naik bonceng basikal nya pergi berziarah kawan-kawan nya. Tetapi kenapa tidak ingat berhari raya dengannya. Dan baru inilah aku rasa sayu kerana tidak ingat berhari raya dengan bapak.

Aku orang kampung, totok orang kampung. Dulu sudah ku ceritakan asal usul ku. Walaupun sekarang sibuk cuba menghayati Kemuncak Ramadhan, aku terpanggil sangat untuk mencatat sedikit bicara ketika ini semoga boleh berkongsi dengan generasi muda erti hidup dan kehidupan.

Tercetusnya keterpanggilan ini ialah apabila membaca blog yang ditulis oleh anak-anak generasi muda kini sama ada mereka berada jauh di perantauan atau hampir di kampung halaman. Mereka menceritakan keseronokan membuat persiapan Hari Raya, atau ada yang bercerita mengenai berbuka puasa untuk 'penghabisan' ini dan bermacam lagi. Tapi rata-rata tidak ada, atau kurang sekali yang bercerita berlatar belakangkan fakta Iman dan Keimanan. Iaitu tidak tertulis jelas dalam cerita- ceritinya. Aku takut kalau tidak tertulis, mungkin tidak tercatit dihati dan mindanya. Mana yang betul agaknya?

Aku cuma rasa agak terkilan dan rasa amat bersalah sebagai seorang generasi warga emas yang "dulu pernah ke situ". I have been down that road and much more.

Ketika umur 19 tahun dalam tahun akhir enam-puluhan aku sudah di hantar ke Amerika Syarikat oleh MARA ketika itu. Amat sedikit orang Melayu hinggakan satu ketika aku tidak boleh bercakap dalam bahasa Melayu kerana berbulan-bulan tidak bersemuka dengan Melayu. Betapa pengaruh Barat menyerap di hati dan minda ku. Aku rasa ketika itu "amat bertuah" mempunyai pengalaman yang berlainan dan melihat orang Barat sebagai contoh yang patut ditiru dan dihayati. Banyak peristiwa pahit manis yang dilalui dan banyak masaalah yang dihadapi. Tetapi minda ini tidak menyedari ketika itu bahawa proses mengejar kemajuan dan proses mencari penyelesaian tidak sedikit pun disandarkan kepada fakta iman dan taqwa. Dan iman bukan semata-mata menunaukan solat, puasa dan Haji. Betapa aku menginsafi fakta ini.

Maka sekarang apabila mendengar anak-anak generasi muda bercakap dan bercerita seperti mereka yang agak "tenggelam" dan "terpukau" dengan budaya Barat atau keBarat-Baratan, atau Ketimuran yang sudah pekat Baratnya seperti Jepun, aku rasa hiba dan sepertinya aku rasa bersalah dalam hal ini kerana aku pernah menjadi seorang penjawat awam yang agak senior dan telah tidak dapat membuat perubahan yang benar-benar berjaya untuk membina generasi muda supaya beramai-ramai menuju destinasi yang digariskan oleh alQuran. Aku lihat masih ada yang belum teringin atau masih belum masuk dalam jaringan dakwah Islamiah yang sewajarnya. Bagi mereka yang sudah termasuk dalam jaringan ini, aku perhatikan masih ada sisa-sisa minda keBaratan dengan tidak disedari. Jangankan mereka yang merantau ke Barat sahaja yang seperti ini, tetapi yang ke Timur Tengah pun ada yang terperangkap sedemikian. Aku tidak menyalahkan mereka sedikit pun kerana aku tahu kedudukan sebenar pergerakan Syariah Islam yang ada di negara tersebut dan yang ada di negara ini. Ramai lagi yang masih belum peka akan perangkap Zionist durjana terhadap cara pemikiran dan cara hidup kita, termasuk mereka dalam angkatan generasi umurku. Aku sendiri pun masih ada kalanya terjebak-jebak dengan perangkap ini kerana agaknya aku tidak membuat pertahanan diri dari awal-awal lagi. Aku amat insaf dan memohon ampun pada Ilahi.Semoga jenerasi sekarang membina dan mempertahan diri dari awal-awal lagi. Semoga tidak rugi seperti aku rugi.

Dalam kesunyian malam-amalan akhir Ramadhan ini aku berdoa semoga anak-anakku, dan semua anak -anak yang lain nya akan bangkit menyedari fenomena ini dan membina keazaman yang kuat membangunankan diri untuk jitu menuju matlamat yang Allah telah gariskan dalam alQuran dan Nabi Muhamad saw telah mencontohkan dalam hadith-hadithnya. Siapa yang belum membaca 'The Jewish Protocol', bacalah. Kita mesti baca dokumen ini untuk menyedarkan kita strategi jahat Zionist terhahap kita. Setelah membaca ini insyaAllah kita akan dapat membuat perbezaan antara yang baik dengan yang batil dan justru dapat mengubah diri kita ke jalan yang benar yang Allah redhai. Di waktu yang sama kita mendalami pula Ilmu Islam dan beramal dengan ilmu-ilmu itu sebagai pertahanan dan mungkin suatu hari nanti sebagai alat serangan pula. Kita tidak cukup dengan hanya bertahan. Di mana ia selaras dengan hukum-hukum tertentu kita juga perlau membuat "serangan".

Sampai di sini dulu. Semoga Allah memenuhi doa ini dan mendapat RahmatNya yang tidak terhingga. Amin.

No comments:

Related Posts with Thumbnails