"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, September 1, 2009

DARI EMBAH KE HUZAIFAH - rindu dan kerinduan

Ini Ujai, gambar sebulan dulu. Kakak Nenni masih ada. Benjol di kepala mungkin sudah hilang. Embah rindu Ujai sebab dah dekat 2 minggu tak jumpa. Embah pun tak talipon sebab Embah tak sihat.

Bulan Ramadhan tahun lepas waktu ini Ujai masih di Jepun umur 3 tahun. September ini Ujai masuk 4 tahun. Adik Akif 2 tahun 6 bulan, Adik Uwais 1 tahun, baby Haniya 7 bulan.

Embah kalau rindu cucu, Emabah boleh pergi tengok. Tapi ini bulan puasa, Embah sibuk sikit sebab kakak Nenni pun dah balik Indon. Tok Ayah pun tak berapa sihat. Dia banyak berehat.

Ujai belum tahu erti puasa. Tapi Embah rasa Ujai tahu erti RINDU. Sebab kalau Ujai lama kat rumah Embah nanti Ujai sebut-sebut "Ibu, ibu" kadang kala sebut "ayah, ayah". Agaknya itulah cara umur Ujai bagi tahu nak balik kat ibu dan Ayah. Sebab ujai tentu rindu.

Uwais dengan Ibunya, Sarah
Akif dengan Pak 'Ang nya.
Baby Haniyya
Dalam bulan puasa ini ramai orang dalam kerinduan. Ada yang rindu kampung, ingat Emak dan Ayah. Teringat puasa masa kecil-kecil dulu, puasa 'yang-yuk, pagi-pagi buka periok'. Tapi ada yang puasa cukup sehari dan terus cukup sebulan. Nanti Ujai besar ajar adik-adik puasa, ikut contoh ibu dan ayah.

Ustaz dalam tazkirah di Masjid ada cerita pasal kerinduan juga. Orang yang warak dan dan betul-betul menjiwai puasa, rasa kerinduan untuk segera ke Syurga.Pada bulan Puasa Allah arah Syurga untuk buka pintu luas-luas mempersilakan hamba-hambaNya yang beriman.

Rasa rindu berbeza antara seorang dengan seorang. Ada yang merindui zaman muda dengan suami kekasih atau isteri tersayang tapi kali ini mereka telah pergi dahulu bertemu Allah. Rindu seperti ini dapat mendorong sesaorang untuk lebih komited dalam beramal soleh. Ada juga yang senyap-senyap rasa rindu kepada yang tersayang yang telah menghilang. Rindu seperti ini boleh menjejas konsentrasi beribadah, terutamanya di bulan Ramadhan ini. Kita dituntut jangan buang masa lagha. Maka kena terus membaca al Quran atau berzikir atau buat apa jua yang mendekatkan kita pada Allah.

Pada bulan Puasa seperti ini ramai yang muhasabah diri, di mana letaknya Iman dan Taqwa dan dimana letaknya quality pengabdian kita. Kita meninjau juga kehidupan mereka yang Allah uji dengan kesusahan kerana kemiskinan, kerana peperangan, kerana kehilangan tempat bertaut dan mungkin kerana kehilangan pekerjaan. Ada diantara kita yang meninjau kehidupan yang Allah uji dengan kesenangan dan kemewahan, yang Allah uji dengan kesihatan dan yang Allah uji dengan sakit dan tidak keupayaan. Ketika begini, ramai antara kita yang mungkin rasa "rindu" pada saat-saat lampau seolah-olah mahu kembali semula untuk memperbaharui cara berfikir cara hidup dan cara bertindak dengan harapan dapat mendekatkan lagi diri pada Allah. Kerinduan seperti ini boleh menimbulkan keinsafan dan ini baik kerana ia dapat mendorong kita untuk lebih khusyuk dalam bertaubat dengan taubat nasuhah.

Allah suka pada orang orang yang sentiasa bertaubat, kerana orang-orang seperti ini amat merindui kematian secara positif. Kalau orang bukan Islam mengingat mati itu adalah sikap yang "fatalistic" dan negatif untuk kehidupan, tetapi dalam Islam mengingat mati, merindui kematian itu menunjukan sesaorang itu sudah termasuk dalam barisan orang-orang yang Allah tempatkan di jalan yang benar. Semoga demikian dan kita akan dapat kenikmatan hidup di dunia ini walaupun kita kena melalui berbagai rintangan.

Embah teringat cerita-cerita orang wara', golongan yang halus hati budinya yang Guru ilmu tasawuf ada ceritakan. Lebih kurang ceritanya begini: Suatu hari seorang Sahabat Rasulullah berjumap seorang tua yang sedang bersedih dan menangis. Bila ditanya kenapa ia menangis. Dia bersedih kerana dia diberitahu bahawa dalam Syurga nanti tidak ada lagi solat. Tentu dia akan rindu pada solat kerana ketika solatlah ia rasa amat hampir dengan Allah. Kerinduan inilah buat dia rasa sedih. Sahabat pun menceritakan yang sebenar. (wallahu'alam).

Salam Rindu.

No comments:

Related Posts with Thumbnails