"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, November 26, 2009

PENGHORMATAN DAN PERTOLONGAN TERAKHIR


Saya solat subuh di masjid dua hari yang lalu.Bukan selalu saya solat di masjid. Hanya lelaki yang dituntut untuk selalu ke masjid. Kebetulan pagi itu saya tidak pergi awal ke taman untuk Tai Chi.

Ada pengumuman mengenai kematian di Kg Tunku, iaitu seorang wanita berumur 36 tahun. Pada zahirnya ia dijemput menghadap Allah swt setelah beberapa lama menghidap penyakit kanser. Jenazahnya dibawa ke Kg Tunku, rumah keluarga suaminya. Saya teringat-ingat tentang akhirnya hayat kita kerana baru minggu lepas Ustaz kami bercerita mengenai Sakaratul Maut. Setengah orang tidak suka bercerita tentang maut. Tetapi kita cerita atau tidak cerita mengenainya, maut adalah suatu yang pasti dilalui oleh setiap makhluk Allah yang bernyawa. Eloklah kita bercerita mengenai maut sebab cepat atau lambat, ia pasti tiba. Diambang menyambut Eid al Adha ini saya rasa agak relevan bercerita tentang maut kerana Ibadah Haji adalah proses latihan perjalanan menemui Allah.(lihat blog saya yang sebelum ini). Orang yang jiwanya mutmainnah amat merindui pertemuan itu. Ini lah yang saya cita-citakan, semoga Allah mengurniakan nya.

Namun pertemuan itu harus melalui "Sakaratul Maut". Ia adalah pintu perpisahan antara nafsu (Ruh) dan jasad. Nabi Muhammad saw mengajar kita untuk membuat persediaan yang rapi dan sempurna. Kita sentiasa muhasabah diri dan sentiasa bertaubat kerana kita tidak sunyi dari membuat kesilapan. Kadangkala kita tidak menyedari kesalahan dan kengkaran yang kita lakukan itu kerana syaitan sentiasa menghiasi perbuatan mungkar hingga yang mungkar itu nampak sangat cantik dan menjadikan kita rasa serasi dan selesa dengan perbuatan-perbuatan itu. Naudzubillah.

Ayat berikut ini mengingatkan kita tentang apa yang akan belaku pada orang-orang yang berbuat mungkar semasa melalui pintu pemisah Ruh dan Jasad itu. :

" Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang berbuat dusta terhadap Allah atau orang yang berkata, : 'telah diberi wahyu kepada aku,' pada hal tiada diberikan sesuatu wahyu pun kepadanya; dan orang yang berkata,;'aku akan menurunkan seperti apa yang diturunkan Allah,' dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang zalim itu dalam penderitaan Sakaratul Maut (ketika hendak putus nyawa) sedang malaikat pula menghulurkan tangan mereka (memukul dan menyiksa orang-orang itu) sambil berkata (dengan meningking dan mengejek),;'keluarkanlah nyawa kamu (dari tubuh badan kamu sendiri), pada hari ini kamu dibalas dengan azab siksa yang menghinakan (kamu) sehina-hinanya disebabkan apa yang telah kamu katakan terhadap Allah dengan tidak benar, dan kamu pula (menolak dengan) sombong takabur akan ayat-ayat keteranganNya."
Surah Al An'am, ayat 93.

Semo
ga kita tidak termasuk dalam golongan itu. Semoga malaikat belembut dengan kita dan semoga Allah ketika itu sudah memberi bayangan yang indah bagi tempat yang kekal untuk kita.

Kembali kita pada
cerita jenazah tadi. Alhamdulillah. Ramai yang menziarahinya di Masjid semasa solat jenazah. Menziarahi jenazah, siapa sahaja tidak semestinya saudara mara atau sahabat handai, adalah amat dituntut kerana ini merupakan penghormatan terakhir dan pertolongan kita pada jenazah yang terakhir. Di dalam solat kita (lelaki dan perempuan) mendoakan kesejahteraan nya semoga Allah mengampunkan segala dosa-dosa nya dan merahmati ruhnya.Ibadah ini tidak ada khilafnya, sementara ibadah mengirim bacaan yasin dan tahil ada berbeza pendapat. Oleh itu kita tumpu pada solat jenazah semoga Allah mengasihi Ruh nya dan menerimanya sebagai hamba yang akan ditempatkan dengan ruh orang-orang yang soleh.Kalau kita rajin mensolatkan jenazah, semoga Allah akan kurnia bagi kita ramai juga yang akan mensolatkan kita nanti.

Justeru itu, eloklah kita menjadikan ibadah menziarahi jenazah satu perkara yang harus diberi keutamaan. Kalau kita seorang ketua dalam sesebuah organisasi elok kita setuju memberi kebenaran pada ahli organisasi itu untuk pergi solat jenazah. Tidak rugi kita berhenti kerja beberapa jam untuk tujuan ini. Allah maha mengetahui dan Allah maha menentukan dan Allah maha mengasihani. Sekali lagi kita mengingatkan diri kita bahawa inilah penghormatan dan pertolongan terakhir untuk jenazah ini. Sudah bertahun-tahun kita menyumbang dan berkorban untuk organisasi, maka melapangkan masa untuk solat jenazah tidak menyebabkan organisasi itu akan kerugian. Kalau didalam organisasi kerajaan pula, falsafah perkhidmatan penyayang sudah diterima. Maka sewajarnya kebenaran untuk pegawai dan staff menziarahi dan bersolat jenazah tidak lagi dipandang aneh. Maka kita semua pun seronok mempelajari tentang solat jenazah dan apa jua yang berkaitan dengannya. Hidup itu nikmat, mati pun nikmat asal sahaja kita sentiasa bertaubat, membuat apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang.

Saya juga berdoa semoga ramai yang membantu saya di saat-saat akhir pemindahan kita dari alam ini ke alam barzah. Sama-sama kita berdoa, sama ada kita tua atau kita muda, kerana kita tidak tahu bila maut akan menjelma.

wallahua'lam.

2 comments:

noraini said...

salam sobah. salam aidilahdha aid mubaraq, kullu ammin wantum bikhair- semoga sepanjang tahun bagi kamu kebaikan..

Very relevant subject you are writing about. keep it up. there are people reading your blog. keep nawaitu for dakwah.

wassalam

ngasobahseliman said...

InsyaAllah I wll work hard on putting the little I know on print.May Allah help me all through.

Related Posts with Thumbnails