"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, October 25, 2013

Yang ditakuti,....terjadi.






Setiap detik hidup kita Allah sentiasa perhatikan. Kita tidak tahu apa yang akan terjadi pada diri kita walau dalam tempuh sesaat pun.

Maka kita perlu usaha sedaya mungkin, doa semoga usaha kita Allah terima dan kemudian tawakal dan redha dan bersyukur atas apa jua ketentuanNya.

Minggu lepas saya ziarah ibu saudara suami saya sebelah ayah di Sungai Batu, Selama Kedah. Ia kini terlantar akibat jatuh di bilik air. Kakinya patah dan doktor tidak dapat berbuat sesuatu kerana faktor umur. Ia sudah lebih 80 tahun dan dinasihatkan untuk banyak berehat. Di hospital ia diajar bangun duduk. Tetapi kerana rasa ketakutan dan kesakitan, ahli terepi tidak mampu menolong kerana ia mengeraskan diri. WaAllahu'alam. Itu ceritanya. Semoga is selesa walaupun uzur dan Allah mudahkan segalanya. Semoga anak-anaknya bersabar dan berhemah kerana menjaga orang tua adalah juga suatu ujian. Bila Allah redha, itu adalah jalan pintas ke syurga, itu pesanan ustaz dari masa ke masa.

Maka saya teringat diri sendiri. Dua bulan dulu saya jatuh di tangga tetapi hanya terlepas dua mata tangga sahaja. Tapak kaki saya licin akibat diabetis dan mudah tergelincir. Alhamdulilah, saya masih mampu berjalan seperti biasa. Inilah yang ditakuti bila sudah lanjut usia.

Cuba jangan jatuh.....doktor menasihatkan. Tetapi diusia ini saya sering berkejaran bila buat sesuatu. Bila sihat saya rasa seperti muda dan tidak menyangka sistem sudah tidak selancar dulu. Mata kabur, rambut gugur, lutut kendur.....maka jangan berkejaran. Nanti tersungkur.

Subahanallah, Alhamdulilah, Allahuakbar.
Sentiasa beringat akanNya, semoga Allah pelihara.
Ameen ya Rabb.

....

4 comments:

Al-Manar said...

At our age we have to be extra conscious against a fall. We hear so many serious cases resulting from a fall in the bathroom - just a simple fall. I have to keep reminding my other half who gets carried away with her need to get things done quickly.

Makbonda61 said...

Betul cakap doktor.....cuba jangan jatuh.

ngasobahseliman said...

My mother fell down in the kitchen when she was about ninety years old. She broke her right wrist and since then she promised us never to walk around doing things she need not do.
My mother........

ngasobahseliman said...

Betul Simah. Kakak saya yang baru meninggal pun jatuh dan patah dipunggung dan kaki dan tangan. Dia terlantar agak lama. Semoga Allah gantikan dengan yang lebih baik baginya. Amin....

Related Posts with Thumbnails