"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, November 29, 2013

Cuti yang sunyi.....




Saya menunggu suami di tempat pakir di masjid hari Sabtu lepas kerana saya lambat pulang dari pertemuan dengan teman-teman lama di Taman Tun Dr Ismail dan suami saya berjalan kaki ke masjid. Saya melihat pokok buluh di kawasan pakir itu....hijau dan sejuk kelihatannya pada saya walaupun cuaca panas pada hari itu.

Sambil menunggu sambil berfikir-fikir menyejukan hati.

Tadi di rumah teman kami dijamu nasi kerabu. Hanya untuk teman-teman rapat yang dahulu semasa bekerja ada beberapa dari teman saya yang memegang jawatan penting dalam pentadbiran negara.
Salah seorangnya dipertanggongjawabkan dengan hal-hal Dasar Percukaian. Teman itu tidak ada bersama kerana katanya ia amat sibuk kerana banyak sessi penerangan yang ia sendiri perlu hadir....iaitu penerangan mengenai GST, (Goods and Services Tax). 

Saya membaca komen-komen dari para Blogger yang arif mengenai dasar baru ini. Salah satunya ialah Kadir Jasin yang suatu masa dulu ia menjadi Chief Editor The New Straits times. Ia amat tidak setuju atas beberapa perkara yang berkaitan dengan mengapa Kerajaan perlu melaksana GST ini. Saya berfahaman bahawa jikalau GST tidak dilaksana, ada kebarangkalian negara boleh bankrupt kerana dana negara sudah amat berkurangan. Ini katanya diakui sendiri oleh Yab Perdana Menteri.  Saya tidak pandai hal-hal "High Finance" walaupun dahulu Ijazah pertama saya ialah Ekonomi. Tetapi membaca senario yang ditulis oleh Journalist terkemuka negara membuat saya amat bimbang tentang masa depan generasi mendatang., termasuk anak cucu saya. 

Kini pun sudah nampak seperti kita sedang memasuki gua yang gelap. Adakah cahaya di hujungnya nanti ?.....

Teman-teman saya yang tahu hal-hal Kewangan Negara tidak mahu bercerita. Mereka berseluruh tertawa mengatakan hari itu kita harus enjoy makan dan makan sahaja. Jangan cerita GST. Pastinya ada pasal............




Mengingat ekonomi negara membuat Cuti sekolah yang sunyi kali ini menjadi lebih sunyi. Azra anak perempuan saya dimestikan bekursus di Singpura oleh Jabatannya. Saya dan suami membantunya dengan mengambil Huzaifah untuk tinggal bersama buat seketika untuk mengurangkan kesibukan sang ayah menjaga yang lainnya. 

Saya tidak kemana-mana walau pun telah berjanji ingin membawa Huzaifah ke Langkawi. Rasanya tidak terdaya ke langkawi atas banyak sebab yang sedang kami urus menyelesaikannya. Pada Huzaifah ia sudah cukup teruja dapat bersama Tok Ayahnya yang memanjakannya. Huzaifah adalah 'soft-spot' suami saya. Ini kerana kami menjaganya selama 6 bulan dari umurnya sebelas hari hingga kami hantar pada ibunya di Tokyo kerana mengikuti pengajian lanjutan.

Seharian di rumah tidak mengapa bagi Huzaifah asal sahaja ia boleh menggunakan komputer bermain games megikut kehendaknya. Saya tahu ini fenomena kurang sihat takut ia menjadi ketagih. Di rumahnya sendiri ia dipantau kuat oleh ayahnya. Semoga ia menjadi anak yang makin hari makin matang. Sekarang ia bermasaalah sedikit kerana kurang dapat memberi tumpuan pada hal-hal yang sewajarnya. Ia sedang diperhatikan oleh doktor pakar. Mohon doa semua......

Saya tidak mungkin mahu membiarkan suasana kesunyian berlanjutan. 
Esuk insyaAllah saya dan suami akan membawa cucu-cucu ke kolam renang awam. Kalau tidak dapat berenang pun sekurang-kurangnya boleh boleh meneroka air, "water exploration". Anak-anak kecil perlukan ini kerana ia sebahagian dari membangunkan kecerdasan otak. Semoga Allah memudahkan.

Mohon kasih sayang Mu Ya Rabb.....

....

2 comments:

Al-Manar said...

I glance through the few pages of our dailies and sit back wondering what is happening around. Most important elements in life are being politicised, not just from one side. To make a true and unbiased picture is difficult. Anyway being educated ourselves I only heave a sigh, hence my series in my blog. But I would only touch lightly on those issues without trying ti convince others how right I am . To be safe I express my disappoinments on matters related to education, in which matter I dare to claim having a right to say from my daily interaction with children during the last 20 years.

I am concern, very concern for the young ones, being herded towards a future with vague and mixed pictures. I suppose we can only pray for HIS help, not letting us go the way it has been among our Muslim brothers in the ME.

ngasobahseliman said...

Dear Pak AlManar,
Thank you for your thoughts.Very refreshing. Not many people, more so at our age, care to give views or opinions on what is going on around us. A friend said to me: If you cannot change anything, why bother to fuss...
I said to her that as long as God almighty gives us the capacity to think and think right, we must voice our opinion. If not to the general public, we can at least talk to our children and grand children on things that matters.
There is a wise saying...."May God grant us the serenity to accept things we cannot change, to change the things we can and the wisdom to know the difference..."
Salam Pal AlManar. Take care.

Related Posts with Thumbnails