"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, December 31, 2013

Melabuhkan Tirai 2013....








Suka duka tahun 2013 dilalui sejujurnya ikhlas. 
Namun hati kecil menyakan diri: "Kalau ikhlas mengapa duka ?"
"Itu istilah biasa," hati kecil cuba membela....
Pembelaan yang tak sampai ke mana...

Itulah Iman berbicara...

Hidup ibarat roda,.....ada kalanya di atas adakalanya di bumi rata.
Bersyukur ketika diuji...teringat pesanan Da'ie semua.

Tahun 2013 sememang penuh peristiwa. Ada yang ingin dikongsikan dan ada yang eluk  dibiarkan bertakhta dijiwa untuk didengari oleh yang maha Pencipta, maha Mengetahui dan yang maha Bijaksana. Pasti semuanya ada rahsia dan hikmahnya yang tidak terjangka dan tidak terduga...

Permulaan 2013 disibukan dengan kerja-kerja menubuhkan SmarTop Subur Fitrah Integrated Pre School di Tangkak. Tidak sebesar mana projek ini berbanding institusi gergasi gerakan badan-badan yang dananya terkumpul mencukupi. Namun hati yang kerdil ini mahu menyumbang kepada gerakan membina Tamadun Umat berlandaskan Islam. Projek ini besar gagah di lubuk hati. Biar kita berpenat dengan keringat yang hanya dirasai diri, jangan kita menyerah kalah, pendek fikir dan putus asa.............nasihat teman-teman yang membantu setiap hari.  

Dalam kepenatan kesana-sini mencari dana dan mencari sumber kumpulan pengajar yang sesuai berjiwa waja, sempat juga saya dan suami berlepas diri bercuti untuk merehatkan kepenatan berfikir dan "berlari-lari" setiap hari. Kami ikut teman-teman masjid ke Eropah Timur untuk beberapa hari. Tidak banyak yang tersemat dihati dalam kembara ini kerana syarikat pelancongan hanya suka lihat-lihat tempat tanpa rasa mahu tahu sejarah bagaimana ia relevan dengan hidup kita di negara sendiri. Semua maklumat seperti "touch-n-go". Lain kali saya kata pada suami kita harus cari jenis percutian yang lebih bermakna pada diri dalam persediaan menanti giliran "cuti abadi".

Tahun 2013 juga amat bermakna bagi saya dalam membantu cucu-cucu yang ditakrif "istimewa". Sering saya ikut ibunya ke ke klinik Doktor pakar untuk rawatan lanjut dan berbagai lagi. Saya dan suami juga sering jadi "ibu-ayah ganti" bila ibu dan ayahnya terlalu sibuk dengan kerja dan perlu bertugas diluar negeri. Penat bagi umur senja seperti kami namun tidak putus-putus kami berdoa semoga bermunafat pada semua yang terlibat dan dikhir kehidupan ini Allah kurni kesejahteraan untuk semua.

Hidup ini Allah uji berbagai cara. Sebulan saya membantu menjaga cucu yang tinggal di Puchong dalam pantang kerana ayahnya kurang sihat dan perlu kerja berterusan supaya tidak terjejas perniagaan. Itulah risiko kerja sendirian. Adat kata tidak ada jaminan habuan ada di hujung bulan jika tidak membanting tulang. Saya redha akur dengan peraturan yang Allah tentukan. Semoga ada ganjaran yang tidak terduga oleh pemikiran insan kerdil yang sentiasa memerlukan pertolongan. 

Dalam pada itu cucu ini Allah uji dengan sakit kuning berpanjangan. Alhamdulilah saya mendapat banyak pengetahuan yang insyaAllah dapat saya kongsikan di masa hadapan. Dalam membantu anak menantu, saya juga menjadi sedikit mahir memandu mencari jalan yang tidak pernah saya lakukan sebelum ini kerana terpaksa mencari klinik doktor yang berkaitan. Berbagai ubat tradisional juga dicuba semoga segera hilang kekuningan. Rasa risau dan khuatir takut-takut sakitnya terus berpanjangan. Bukan tidak redha dengan ujian. Cuma amat khuatir diri yang kerdil ini kecundang melalui ujian. Tetapi Alhamdulilah. Akhirnya sembuh ia dan hilang segala kepenatan dan kebimbangan. Alhamdulilah. Allah maha kasih sayang.

Menjelang berakhirnya tahun 2013, suami dan saya bercuti di Langkawi sambil membantu seorang teman yang baru memulakan perniagaan dalam bidang pelancongan. Kami menjadi bahan kajian sebagai pelancung mengikuti program mengelilingi pulau, memancing dan shopping sakan. Rasa bersyukur dapat memunafaatkan pengalaman dan sedikit pegetahuan tentang memberi khidmat pada mereka yang suka kembara dan makan-makan. Semoga usaha teman saya adik-beradik ini untuk menyumbang pada pembangunan ekonomi orang-orang Islam mencapai kejayaan. Semoga Allah memudahkan. 

Hari ini 30 Disember 2013 saya dan suami pulang dari Kuching Sarawak kepenatan. Nanti ditahun baru saya ceritakan apa yang saya cuba lakukan sebagai mengakhiri tahun 2013 dengan seorang teman yang mengajak saya untuk terus bekerja kuat  dan cuba bertahan walaupun kederat makin hari makin berkurangan. Semoga Allah masih memberi peluang berbakti demi kemanusian dengan niat semata-mata kerana Allah yang maha Menghargai kebaikan insan. Semoga Redha Allah menanti di hujung perjalanan.

Mohon keampunan Mu Ya Rabb....
Semoga kami terpelihara di sisi Mu berterusan.....berpanjangan  hingga di Syurga Firdaus kami ditempatkan berkekalan.
Ameen.......

....

2 comments:

Al-Manar said...

Selamat memasuki tahun baru dengan lebih berazam mencapapai kejayaan untuk diluar keperluan preibadi. Saya ada email bertanya apa project SmarTop itu.

Sayapun menulis entry penghujung tahun untuk memnberi ucapan selamat masuk tahunb baru dengan kejayaan yang lebih

ngasobahseliman said...

Salam Pak alManar. Saya ada e mel sedikit maklumat. Nanti cerita panjang. Tq singgah lagi.

Related Posts with Thumbnails