"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, September 8, 2014

"Free and Easy".......

Seminggu yang lalu saya cuba membawa diri .... "Free and Easy". 
Tetapi ia tidak menjadi begitu kerana sesungguhnya hidup ini sememangnya Allah sibukan dengan berbagai perkara supaya kita menghargai masa. Masa itu Emas, kata pepatah Inggeris. Tetapi sebenarnya "Masa Itu Ibadah".

Teringat pesanan ustaz: Dunia ini bukan tempat berehat. Nanti rehat yang sebenarnya di Taman-Taman Indah di Syurga, Syurga Firdaus hendaknya tanpa Hisab. Aamiin.

Maka saya ke Tangkak mahu melihat perkembangan Taska dan Tadika SmarTop saya. Berbagai perkembangan terutamanya dari segi latihan untuk para 
pengasuh anak-anak kecil dan bayi-bayi di Taska. Latihan dan Tarbiah bukan suatu yang mudah. Maka yang tidak mudah itulah yang kita fokus supaya hasilnya Allah kurnia diluar jangka.





Dalam pada itu teman partner saya mencadangkan kita jemput guru Tadika dan pengasuh Taska datang untuk sessi sembang dakwah secara santai dan makan-makan.

Alhamdulilah kami dan guru serta staff dapat berbincang-bincang sedikit terutamanya mengenai ibu yang kurang puas hati apabila anaknya belum dapat mengenal huruf dan membaca hingga kini.

Ramai ibu bapa yang silap faham mengenai pendidikan awal kanak-kanak. Bukan semestinya seorang anak kecil itu harus terus tahu membaca. SmarTop menitikberatkan perkembangan seimbang antara fisikal, minda dan rohani.(Wholesome development of a child). Anak yang riang ria dan pandai membawa diri dalam apa jua situasi bersama kekawan dan guru, insyaAllah ia dapat menguasai kemahiran membaca dan menulis dan mengira dalam proses pembesarannya, asalkan sahaja ia anak yang sihat dan normal.

Bagi sesetengah anak Tadika, kami cuba "menasihati" ibu bapa supaya mereka juga peka tentang perkembangan anak-anak mereka dan cuba mendapatkan nasihat pakar jika ada terasa bahawa anak ini memerlukan perhatian yang lebih rapi. Saya sendiri memberi maklum pada guru-guru tentang pengalaman saya membantu mengurus dua orang cucu yang istimewa (ADHD dan Otisma) supaya sedikit sebanyak mereka dapat membuat pemerhatian rambang ke atas anak-anak di kelas semasa belajar dan semasa bermain (berenang dan Tae kwan do), dan kemudian dapat melaporkan pada ibu dan bapa anak berkenaan jika ada tanda-tanda yang tertentu.

Kekadang ibu-bapa tidak mahu menerima keistimewaan anak-anak mereka sendiri (self denial) dan mengatakan (atau mendakwa) bahawa guru-gurulah yang tidak pandai mengajar dan mendidik dan mengasuh.

Saya terdiam dan rasa seperti sudah  habis ikhtiar.
Mujur saya ada seorang guru yang terlatih dibidang kaunseling dan beliau sedikit sebanyak dapat membantu ibu-ibu berkenaan.




Sambil bercakap dan berbincang kami juga menjamu selera. Hari itu saya masak sambal goreng Jawa Solo dan teman saya memasak lauk pauk yang lain. Sahaja seronok-seronok makan dengan bubur nasi. Saya syok sendiri kerana bila makan samabal goreng sememangnya teringatkan Emak dan kakak-kakak saya yang memberi petua-petua bagaimana memasaknya. Satu nostalgia kerana kini mereka telah kembali keRahmatullah dan ini merupakan warisan istimewa buat saya.




Habis sessi pada hari itu, saya pulang ke KL esuk harinya.

Suami saya bersama saya ke Tangkak menyertai sessi "Free and Easy" ini.  Hari pertama di sana kami bersarapan dengan partner saya dan suaminya di tempat makan satay istimewa di Bandar Muar. Sedap dan sederhana harganya. Ketika pulang kami menjamu selera makan duku dan nenas yang kami bawa pulang ke rumah kami yang kami beri nama "SmarTop Residence". Kami gelak ketawa bercerita dengan kekawan perihal "Residence" ini. Rumah terrece kecil sahaja dan tidak sepertinya. Tetapi ia menjadi besar dan mencukupi kerana kami seronok di hati-hati kami. Ahamdulilah. Allah beri keriangan dalam berbagai bentuk. Asal sahaja kita sentiasa terpaut padaNYA.

Mohon redha Mu ya Rabb...



...

No comments:

Related Posts with Thumbnails