"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, September 17, 2014

Jaga cucu...berbagai pendapat.




Ini cucu sulung saya, Huzaifah (Ujai) namanya. Di sisinya ialah adiknya, Akif panggilan manjanya.

Kedua-duanya adalah anak istimewa.(ADHD dan Otisma). Subhanallah. Jika diperhatikan mata kasar, seperti anak-anak biasa sahaja. Allah maha mengetahui dan maha bijaksana. Kedua-duanya adalah anak perempuan saya. Alhamdulilah. Kami redha atas segala ketentuanNYA. Tiada ciptaan Allah yang sia-sia.

Saya hanya membantu menjaga mereka semasa anak saya berpantang atau dalam ketika-ketika terdesak sahaja. Kekadang di musim cuti kami mengambilnya untuk meringankan tanggongjawab hariannya. Sesetengah teman-teman saya berpendapat dalam umur senja begini, anak-anak tidak seharusnya membebankan atuk dan opah, atau atuk dan nenek atau apa sahaja gelaran untuk menjaga cucu. Pastinya atuk dan opah perlu masa untuk ke masjid dan lain-lain aktiviti sebagai persediaan untuk pulang ke alam kekal. Biasanya aktiviti seperti ini disebut belajar agama, beramal dan beribadah, antara faktor penting untuk bekalan ke sana.

Setengah pendapat mengatakan bahawa dahulu mereka tidak minta tolong emak ayah pun untuk jaga cucu, maka anak-anak sekarang seharusnya berdikari tanpa membebankan ibu bapa terutamanya jika mereka sudah lanjut umur dan ada kepentingan diri yang belum beres.

Saya berpendapat tidak mengapa jaga cucu jika anak-anak tidak mengambil kesempatan sibuk shopping dan bertandang di rumah kekawan dan lambat pulang untuk mengambil mereka. Ada teteman saya yang merunggut kerana di minta jaga cucu walaupun di hujung minggu kerena katanya mereka sibuk "kerja over-time" dan berbagai alasan-alasan lain.

Banyak lagi kontroversi mengenai hal jaga cucu. Ada anak-anak yang tidak menghibur hati ibu-bapa yang menjaga cucu-cucu  dengan menghulur duit "poket" atau duit "jajan" dihujung bulan, walhal mereka mampu berbuat demikian. Saya boleh senaraikan beberapa lagi rungutan, tetapi mencukupi saya katakan bahawa atuk dan opah boleh membantu tetapi jangan samapai mereka rasa terpaksa berbuat demikian. Berusahalah sendiri seberapa yang bolih. Jika atuk dan opah ada pembantu rumah, atau dibekalkan dengan seorang pengasuh, maka itu akan mengurangkan beban atuk dan opah untuk menjaga cucu dari pagi hingga petang.

Sebenarnya dalam hal ini saya berpendapat bahawa erti keluarga adalah meliputi keluarga besar. Seharusnya ada tolak ansur berasaskan prinsip berkeluarga dalam Islam. Sekiranya anak tidak mampu menghantar cucu ke Taman Asuhan kanak-kanak, tidaklah salah atuk dan opah membantu. Cuma jangan mereka terbeban hingga terpakasa mengawasi cucu-cucu sampai lewat malam.

Prinsip utama dalam hidup berkeluarga dan bermasyarakat harus sentiasa berlapang dada, bantu membantu dan saling memberi dalam apa bentuk sekalipun. Aktiviti mencari ilmu, beramal dan beribadah boleh dijalankan serentak. Maka sayugia diingat bahawa kita harus mencari ilmu, beramal dan beribadah dari umur muda lagi, eloknya dari sebelum berumah tangga. Janganlah tunggu umur lewat dewasa baru mahu mendekati Allah. 

Ini pesanan saya pada anak-anak saya. Semasa saya muda dahulu tidak banyak peluang untuk mencari ilmu fardhu ain terutamanya dan tidak banyak nasihat yang diperolehi dari teman-teman dan masyarakat sekeliling. Maka saya sendiri tidak mahu anak-anak saya dan generasi muda lainnya rugi seperti saya rugi.

Jika kita berusaha menghayati budaya memberi dalam hidup maka sekadar membantu  anak menjaga cucu seharusnya tidak menjadi punca konflik dalam rumahtangga. Kita membantu keluarga dan orang lain dalam waktu senang dan waktu susah. Maka hidup dalam masyarakat akan menjadi lebih teratur dan memungkinkan masyarakat memperluas aktiviti pengabdian pada yang maha Esa dengan lebih kuat dan konsisten.

Maaf ye......Ini hanya satu pandangan. 
WaAllahu'alam.
Semoga Allah menurunkan pertolonganNya  dan menganugerah taufik dan hidayah ke jalan yang sempurna dunia dam akhirat.

Kita berusaha, berdoa dan bertawakal.
Mohon keampunan Mu ya Rabb....

....


No comments:

Related Posts with Thumbnails