"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, January 6, 2015

2015 - Ayuh kita teruskan....





Walaupun kita dikejutkan dengan peristiwa bencana alam yang amat memukau perasaan dan menggoncang minda, saya mahu membiarkannya berlalu dengan penuh kesedaran dan keinsafan bahawa banjir terbesar dalam sejarah di negara tercinta ini punya natijah yang boleh dilihat dari berbagai segi. Saya mendengari penulisan GentaRasa mengenai bagaimana melihat peristiwa ini. (lihat di sini). Maka tidak perlu kita menuding jari siapa yang bersalah dan bertanggong jawab. Allah telah memberi akal secukupnya pada manusia untuk mengenaliNya dan memahami kuasa mutlakNya. Fikir dan zikir.....

Maka dalam menghadapi dan menangani masaal perjuangan hidup yang berbagai rupa, kita harus bersabar, berusaha dan bertawakal. Maka saya katakan pada suami saya bahawa walaupun sukar dan sulit mengendali Tadika SmarTop Subur Fitrah kerana kekurangan dana dan masaalah pengambilan dan pengurusan guru dan staf saya bertekad untuk meneruskan tanpa melihat ke belakang. 

Ayuh kita teruskan walaupun mencabar. "We are not qitters" saya sebut pada teman saya, cuba memotivasi diri sendiri sebenarnya.

Kita lihat yang cerah di hadapan dengan penuh keyakinan bahawa kalau sudah mencuba dan berusaha sedaya mungkin dan sudah bermunajat memohon pertolonganNya, maka yang terhasil itu adalah ketentuan Allah semata-mata. 

Maka dalam semangat yang sama, minggu lepas saya pergi awal ke Pontian Johor untuk berehat seketika sementara belum samapai waktu saya 
menerima saranan kakak saya untuk berkongsi ilmu dengan kumpulan jemaah pengajiannya di Kampung. (cerita seterusnya dalam blog berikutan).



Atas beberapa sebab dan untuk mencabar diri menghayati erti pengorbanan, saya menaiki bas pengankutan awam pergi dan balik Pontian - Kuala Lumpur. Satu pengalaman yang menyeronokan walaupun agak kurang selesa bagi penumpang diusia sebegini. Tidak kelihatan orang dewasa "tua" seperti saya menaiki bas, maka saya senyum sendirian. Alhamdulilah....Allah masih memberi ruang dan kemampuan untuk terus melaksana sesuatu yang menyeronokan hati dan minda.

(kelihatan dalam foto ini kakak saya serta anak cucunya menghantar saya di terminal bas di Pontian. Semesa masih belajar di Kuala lumpur akhir tahun enam-puluhan, sememangnya saya sering menaiki bas pulang ke kampung, atau taxi. Keselesan perjalanan sekarang jauh lebih baik.)





Semasa di Pontian, saya mengambil peluang mengikut sama keluarga kakak saya pergi ke Johor Bahru ....putar-putar melihat apa yang baru di sana. Saya belum pernah ke Johore Premium Outlet JPO, di Kulaijaya dan Azmin anak saudara saya dan Dillah isterinya membawa saya dan kakak ke sana. Ini tempat membeli belah barangan jenama popular. Ramai keluarga muda yang sibuk mencari barangan kesukaan mereka. Saya dan kakak hanya duduk berehat dan memerhati  karenah cucu-cucu "mengheret" ibu bapanya untuk membeli kesukaan chocolate dan barangan mainan mereka.







Entah bila lagi saya dapat bersantai dengan kakak saya seperti hari itu. Sambil menanti sambil bercerita perihal keluarga dan berbincang cara mana mahu membantu yang agak kesempitan dalam mengendali hidup harian. Kami pulang lewat petang dan keesukan harinya mereka pulang ke Kuala Lumpur.


Sambil sarapan pagi sebelum berangkat pulang saya sempat berkongsi pendapat dengan anak-anak buah bagaimana membina remaja supaya bolih berdikari sebaik mungkin. Akhlak adalah terpenting berbanding kecermerlangan akademik. Saya katakan pada cucu remaja bahawa Allah tidak menilai kepandaian belajar semata-mata. Allah menilai akhlak dan usaha kita. Berusaha adalah kewajiban kita menekala natijah kecemerlangan adalah hak Allah. Sebab itu kita katakan kita merancang, Allah menentukan.

Sebenarnya masa 24 jam sehari amat singkat hakikatnya. Tidak puas rasanya berembang dan berbicara dengan keluarga muda, tetapi apakan daya. Masing-masing punya jadual hidup yang sentiasa padat. Namun saya sering mengingatkan bahawa walau sesibuk mana sekalipun, kewajiban pada Allah itu tidak boleh dikompromi. Dan masa itu Ibadah. Jangan kita asyik menyibukan diri dengan hal dunia yang tiada kaitan dengan akhirat. Semoga Allah sentiasa memelihara....

Saya ingatkan diri dan anak-cucu juga bahawa dalam kehidupan ini pertalian dengan Allah itu penting dan pertalian sesama manusia pun penting juga. Maka banyakanlah kerja amal walau pun hanya sedikit, sekelumit kata teman saya. Kata pepatah: sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit. Ayuh kita teruskan tekad menginfak masa, tenaga dan harta sebaik mungkin....untuk manusia, haiwan dan alam.....kerana Allah jua.

Semoga Allah sentiasa menunjuki jalan dan semoga di hujung perjalanan ini kita sentiasa redha atas segala ketentuan Allah dan Allah menerima kita dalam RedhaNya. aamiin.....


...

2 comments:

Al-Manar said...

Di daerah saya tidak jadi kebiasaan sambutan keputraan nabi kita (SAW) di adakan dirumah. Kebiasaannya di surau dan masjid sahaja.Eloklah sambutan hingga perseorangan

ngasobahseliman said...

Ye Tn Hj. Kat Kg saya di rumah pun buat. Very personalized. I am glad I fainally made it back to Pontian and my sister was very happy. I met one or two schoolmates when we in the teens. I could not recognize them but they could recognize me because I was a "sports Star" at school. He He....

Happy new year tuan Hj. Maybe we get to meet uo some day......

Related Posts with Thumbnails