"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, December 2, 2017

IHTIFAL di sana sini.....






Akhir November sememangnya waktu sibuk bagi keluarga dan anak-anak yang masih di peringkat Pra Sekolah. Lagi sibuk ialah pihak pengurusan sekolah kerana banyak tanggong jawab yang harius disiapkan sebelum majlis Ihtifal dapat dijalankan. Guru-guru harus membuat penilaian murid untuk dibincang bersama ibu bapa dan kena pula menyediakan program khas untuk majlis Ihtifal.

Buat saya sendiri, saya terlibat dengan Ihtifal KAFAI, iaitu mereka yang dalam peringkat sekolah Fardhu Ain peringkat rendah. Saya terlibat kerana saya duduk  dalam Jawatankuasa kecil Pendidikan dalam NGO PAKATAN, (Pakatan Kebajikan Islam Kg Tunku) Petaling Jaya. Saya tidak mengambil peranna penting tetapi merasai juga kesibukannya.

Foto di atas adalah persembahan anak-anak KAFAI Kg Tunku yang diadakan pada 19 November 2017. Saya seronok melihat kebolihan mereka dan semoga mereka akan terus berjaya. Cuma saya kurang puas hati dengan peruntukan yang di khaskan untuk program ini dari Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS). Rata-rata saya lihat di sana sini peruntukan kerajaan dalam sektor ini sememangnya tidak memuaskan dan skolah dan ibu bapa smestinya membuat sumbangan yang banyak jika mahu meraih kejayaan. Negara kita kaya tetapi rakyat tidak mendapat kemudahan yang sewajarnya.

Tidak mengapa....usaha harus berterusan

Kemudian saya ke Tangkak Johor untuk Majlis Ihtifal Pra Sekolah SmarTop Subur Fitrah pada 24 November 2017. Saya adalah Ahli Lembaga Pengelola dan Pra sekolah ini mendapat sedikit bantuan sekali sahaja sepanjang usia. Kami ahli Lembaga Redha dan berusaha sendiri untuk mencapi misi dan visi yang kami tentukan. Kami tidak mengambil apa -apa keuntungan. (This is a non profit organization).

Kami tidak mengenakan yuran yang tinggi demi kemampuan penduduk yang tidak semewah mereka yang di bandar-bandar besar. Pengumpulan dana menjadi tanggongjawab besar  dan alhamdulillah Allah membantu lebih dari cukup. Kami bersyukur Allah memberi tenaga dan kebijaksanaan untuk berusaha penoh dengan keyakinan bahawa dalam kesusahan ada kesenanagn.





Di sini saya turunkan foto-foto yang saya rakam semasa majlis 
IHTIFAL SmarTop.
Ini sebahagian dari acara yang kami jalankan.




Kelihatan saya dan partner saya di baris hadapan.
 Di kiri sekali Guru Besar.
Izzah namanya. Saya meriba anak kecilnya.
Begitulah majlis peringkat sekolah persendirian. Tidak banyak fomrmality.


Di kiri sekali ialah Ybhg Dato Safaruddin, Pengerusi Lembaga Pengelola.
Di kirinya En Dzulkifly, Pengerusi Parents/Teachers Support Group yang dengan semngat sukarela membantu pengurusan SmarTop.



Ini sbahagian ibu bapa dan keluarga yang hadir.




kaum bapa yang bersemangat merakam peristiwa kebolihn
 anak-anak mereka.




Ini untuk anak yang khusus. Saya turunkan satu sahaja.
Ibu bapa nampak teruja. Saya juga seronok dan teruja melihat
kebolihan dan bakat anak-anak.







Ini barisan anak-anak yang "graduate" dari SmarTop.
Tahun 2018 mereka akan berada di Tahun 1 Sekolah Rendah Kebangsaan.
Semoga usaha kami Allah terima sebagai amal soleh
dan bertemu semula dengan anak-anak didik ini di Jannatul Firdaus dengan Rahmat Allah jua.

.....

Yang ini lain pula.
Ini cucu saya yang Majlis Ihtifalnya dihadiri hanya oleh Ibnya. Ayahnya berurusan yang tidak dapat digantikan.




Cucu saya Mohammad Aqil yang belajar di PASTI
Precint 15, Putrajaya.
Semoga Aqil dan anak-anak didik dimana jua akan menjadi anak yang Soleh dan Cemerlang dalam semua bidang dan lapangan.
Aamiin ya Rabb...


......

No comments:

Related Posts with Thumbnails