"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, June 12, 2009

dari Embah ke Huzaifah ... suka bertanya

Ujai sekarang umur tiga tahun setengah. Tahun 2009 sudah boleh ke Taman didikan kanak-kanak. Tok Ayah kata terlalu awal nak ke "sekolah". Tapi ini bukan sekolah. Ia tempat bermain untuk menembangkan minda dan supaya pandai berinteraksi dengan kawan sebaya.

Ujai selalu tanya "apa tu?" Setakat ini soalan mudah Tapi Embah tahu nanti lama-lama keluar soalan yang susah-susah.

Tak apa. Embah suka orang suka bertanya. Ini perilaku atau sikap yang baik. Masa kecil-kecil orang dewasa suka mendengar soalan-soalan yang keluar dari mulut dan minda kanak-kanak. Biasanya soalan-soalan itu berbentuk spontan. Ia boleh menimbulkan keriangan dalam keluarga atau dikalangan sahabat handai bila berkumpul bersama.

Tetapi Embah hairan kenapa bila di sekolah tak ramai yang suka bertanya pada guru atau pada kawan atau pada siapa saja. Ada ibu bapa yang memang tidak suka anak-anak banyak bertanya kerana kadang-kadang tidak tahu bagaimana hendak menjawabnya. Silap kalau bersikap demikian, kerana kanak-kanak suka berinteraksi dan apa-apa jawapan pun kalau kita ikhlas menjawab mereka akan percaya, atau seperti akan percaya.

Di sekolah guru-guru pun tak ramai yang menggalakan pelajar-pelajar bertanya. Budaya bertanya seolah-olah terhenti semasa kanak-kanak belum sekolah. Strategi pendidikan yang terpenting ialah bagaimana hendak memotivasi supaya pelajar suka bertanya dan mahu bertanya. Ini adalah pra-syarat untuk mencapai sesuatu kemajuan sama ada di peringkat individu, keluarga , masyarakat atau negara.

Embah mendapat tahu sistem pendidikan di negara Israel yang ditiru oleh negara Singapura ialah menitikberatkan budaya bertanya dan akan menyediakan environment agar pelajar suka bertanya. Sikap suka bertanya adalah amat dituntut oleh Al Quran. Selalu terdapat ayat-ayat yang berakhir, " untuk orang-orang yang mahu berfikir" dan lain-lain sepertinya. Inilah yang akan mencetus dan mengembangkan budaya suka membuat penyelidikan. Kita disuruh mengimarahkan dunia yang Allah cipta ini. Ini juga tersebut di dalam al Quran dibanyak tempat. Ujai rajin-rajin baca tafsir dan pasti akan menemui perintah Allah untuk berfikir, menyelidik dan seterusnya membetuk satu tamadun yang serba maju.

Kegagalan masyarakat untuk tidak menggalakan anak-anak bertanya juga telah mengakibatkan beberapa "fall out" dalam kehidupan. Contohnya yang Embah rasa amat relevan ialah dikalangan remaja yang terjebak dengan masaalah sosial seperti penagihan dadah. Remaja-remaja ini ada masaalah dan mahu bertanya tapi takut dan ditakut-takutkan. Mereka memendam rasa , rasa marah, rasa kecewa, rasa terpinggir, rasa tidak disayaggi dan berbagai lagi. Remaja tidak bertanya, dewasa juga tidak mahu memulakan bertanya. Siapakah yang patut dipersalahkan dalam hal ini.

Bill Cosby, seorang Amerika dalam interviewnya pernah berkata,"the children wants to tell us something, but we adults are not listening". Tapi Ujai jangan khuatir. Emabah selalu kata pada ibu dari ibu kecil-kecil lagi bahawa Emabah benarkan Ibu bertanya. Pasti ibu tak marah kalau Ujai suka bertanya. Pepatah Melayu kata "Malu bertanya, Sesat jalan". Jangan sampai sesat jalan. Buruk padahnya.

Ibu bapa di Israel, bila anak-anak pulang dari sekolah mereka tidak sangat menayakan tentang berapa "A" ia dapat dalam ujian. Mereka akan bertanya soalan apa yang mereka tanyakan pada guru pada hari itu. Bila kita kata orang Israel ini bermakna orang Yahudi. Jadi kalau orang Islam mahu lebih baik dari orang Yahudi, maka kita mesti bermula dengan suka bertanya.Bukan bertanya dengan maksud "menjaga tepi kain orang" tetapi bertanya untuk mengembangkan minda kearah membanunkan tamadun yang benar-benar cemerlan,g gemilang dan terbilang. Tetapi ini bersyarat. Ia itu ia mesti beasaskan paradigma TAUHID. Kerana bertanya tanpa berasaskan nya dan prinsip-prinsip lain yang ada di dalam al Quran dan hadis, maka nanti kita akan terpesong. Nampak maju dan membangun tetapi tidak menepati kehendak Allah swt, dan takut akhirnya kita kecundang.

Embah harap Ujai bertenang dan suka berfikir dan suka bertanya. Embah dari sekarang lagi berdoa Ujai dan adik-adik berjaya di dunia dan di akhirat.


No comments:

Related Posts with Thumbnails