"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, June 29, 2009

dari Embah ke Huzaifah - - - dari hal sakit yang dimunafaatkan

Hari ini Embah ke hospital University Malaya. Dah 15 tahun lebih Embah keluar masuk hospital. Ada yang periksa biasa ada yang kena masuk wad. Embah rasa Embah sehat tapi bila pereksa ada yang tak kena. Sekarang ini Emabah selalu cerita pada kawan-kawan ," I am a high flier". Kalau kawan tak biasa, dia ingat Embah nak bermegah. Lepas Embah kata Embah ni semua penyakit moden Embah ada, dia gelak lah.

Dulu Embah di Hospital University Kebangsaan. Satu hari Embah masuk Emergency di hospital University Malaya sebab jantung berdebar kuat. Lepas tu Embah terus di Hospital University Malaya. Tapi macam sama saja. Tunggu berjam-jam baru dapat layanan yang sebenar. Ada orang simpati dengan pihak hospital sebab mereka faham. Katanya sebab kurang doktor. Embah macam tak boleh terima sebab Embah tahu Malaysia ni negara kaya. Semua ada, terutamanya kaya dengan minyak. Hasil minyak kemana? Takkan tak boleh latih ramai lagi doktor. Budak pandai-pandai ramai betul. Tiap-tiap tahun yang dapat 10 'A' lepasan sekolah menengah hampir macam tak terkira. Embah macam nak menangis kalau fikir-fikir panjang sebab rakyat sederhana dan rakyat miskin macam Embah ni seperti kerajaan tak nak ambil tahu kesusahan di hospital. Malaysia ni kaya. Kemana agaknya kekayaan itu.

Kenapa juga agaknya orang-orang yang sangat kaya tak berkongsi kekayaan. Agaknya kongsi dengan orang lain, bukan dengan orang macam Embah.Ujai dewasa nanti, Embah harap Ujai akan suka berkongsi, waktu senang atau waktu susah. Bukan kejayaan kalau kejayaan itu tak boleh dikongsikan. Allah suka orang yang menginfakkan hartanya ketika senanag dan susah. Ujai tengok al Quran Surah 3, ayat 133 dan 134 yang bermaksud "dan bersegerlah kamu kepada keampunan dari Tuhan kamu, dan mendapat syurga yang luasnya segala langit-langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa, iaitu orang yang menginfakkan hartanya pada masa senang dan susah dan orang-orang yang menahan kemarahan dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang, dan Allah mengasihi orang-orang yang berbuat baik".

Dulu masa ada Allah Yarham Mak Tua, sangat sedih kalau tunggu lama. Waktu itu Embah hantar Mak Tua Hospital swasta di Johor Baharu. Bukan Embah kaya. Tapi sebab nak rai Mak tua, tak apa lah. Buget untuk sendiri Embah kurangkan lah. Esuk bila Ujai dewasa, Ujai pun buat macam tu pada Ibu dan Ayah. Kenalah rai orang tua-tua.

Sebenarnya hari ini Embah ke hospital sebab Embah ada temu janji dengan jururawat untuk ambil darah untuk nak di analisa esuk bila Doktor Jantung jumpa Embah. Embah volunteer untuk jadi bahan kajian sejenis ubat untuk kawal kecairan darah supaya tidak menggangu perjalanan jantung. Jadi pemeriksaan ini ada dua fungsi. Satu untuk kawal perjalanan jantung dan kedua untuk tahu sama ada ubat yang Embah makan itu sesuai. Doktor kata ubat itu ubat baru dan belum pernah diguna di Malaysia. Kawan Embah kata kenapa Embah nak jadi alat macam "Guinea Pig" ? Embah kata jangan kata begitu. Embah anggap Embah menyumbang pada perkembangan medical science. Kalau tak ada orang nak volunteer, macam mana orang selepas Embah boleh dapat munafaat dari ubat itu? Dengan lain perkataan, Embah ni munafaatkan penyakit Embah. Orang pandai munafaatkan ilmunya, orang kaya munafaatkan kekayaannya. Jadi Embah sebab sakit, Embah menafaatkan lah sakitnya. Logik tak? Embah mohon pada Allah ini jadi satu amal jariah yang Embah boleh dapat ganjaran di akhirat nanti.

Itulah perihal cerita sakit Embah. Sakit jantung Embah disebabkan darah tinggi dan kencing manis yang Embah dan lalui 15 tahun dahulu. Ujai selalu-selalu doa untuk Embah bila dewasa nanti semoga semua ini Allah lihat Embah sebagai orang yang sentiasa redha atas segala ketentuannya.


No comments:

Related Posts with Thumbnails